۲۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴

تاكنون:

100 هزار تن گندم مازاد از كشاورزان خراسان شمالي خريداري شد

100 هزار تن گندم مازاد از كشاورزان خراسان شمالي خريداري شد

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: از ابتدای خرید گندم از کشاورزان، تاکنون 100 هزار تن گندم مازاد بر نیاز كشاورزان، توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی و کارخانجات آرد خراسان شمالي خریداری شده است.

محمدابراهيم سهرابي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اين كه از ابتداي خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان توسط شركت غله و خدمات بازرگاني خراسان شمالي و كارخانجات آرد اين استان، تاكنون 100 هزار تن گندم توسط اين مراكز خريداري شده است، اظهار داشت: اين ميزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود پنج برابر شده است.

وي اين افزايش را به دليل مناسب شدن قيمت خريد گندم از كشاورزان توسط مراكز دولتي ذكر كرد و افزود: با وجود اين كه در اوايل آغاز خريد گندم از كشاورزان قيمت هر كيلوگرم گندم 720 تومان تعيين شده بود اما از اواسط مرداد ماه با تصویب هیئت دولت و ابلاغ آن از سوی رییس‌جمهور پيشين به وزارت جهادکشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم از 720 تومان به 800 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.

سهرابي اضافه كرد: ارزش گندم خريداري شده از كشاورزان استان در مدت مذكور بيش از 63 ميليارد تومان بوده كه از اين ميزان 53 ميليارد تومان آن به كشاورزان پرداخت شده و 10 ميليارد ريال نيز به صورت مطالبات معوقه كشاورزان باقي مانده است.

وي با يادآوري اينكه بر اساس برنامه قرار است مابه التفاوت نرخ قديم و جديد خريد گندم نيز به آن دسته از كشاورزاني كه محصول توليدي خود را به مراكز دولتي فروخته اند، پرداخت شود، اظهار داشت: قرار است پرداخت مابه‌التفاوت قيمت قديم و جديد گندم یا به حساب زارعان در بانک سپه واریز و یا بر اساس مشخصاتی که زارعان اعلام کرده‌اند چک تضمینی به آنها از بابت پرداخت مابه‌التفاوت ارائه شود اما اين مهم تاكنون عملي نشده و پيگيري ها براي پرداخت آن ادامه دارد.

سهرابي در پايان با اشاره به اینکه خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از بیستم خرداد ماه در پانزده مرکز خرید در شهرستان هاي مختلف اين استان آغاز شده و تا اوايل پاييز ادامه خواهد داشت، افزود: پيش بيني مي شود روند چندبرابري ميزان خريد گندم در سال جاري به نسبت سال گذشته تا پايان موعد خريد گندم از كشاورزان ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالي داراي 340 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی است كه از اين ميزان در سال زراعي جاري 170 هزار هكتار زير كشت گندم رفته و پيش بيني مي شود از اين سطح 300 هزار تن گندم برداشت شود.

اين استان از نظر تولید گندم در کشور در رده چهاردهم قرار دارد.

 

 

 

کد خبر 2115402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha