۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶

سهرابي مطرح كرد:

خريد 111 هزار تن گندم مازاد در خراسان شمالي/ افزايش 6 برابري خريد گندم

خريد 111 هزار تن گندم مازاد در خراسان شمالي/ افزايش 6 برابري خريد گندم

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: از ابتدای خرید گندم از کشاورزان، تاکنون 111 هزار تن گندم مازاد بر نیاز كشاورزان، توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی و کارخانجات آرد خراسان شمالي خریداری شده است.

محمدابراهيم سهرابي در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان كرد: از ابتداي خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان توسط شركت غله و خدمات بازرگاني خراسان شمالي و كارخانجات آرد اين استان، تاكنون 111 هزار تن گندم توسط اين مراكز خريداري شده است.

وي گفت: از اين ميزان 98 هزار تن توسط بخش دولتي شركت غله و خدمات بازرگاني و سيزده هزار تن نيز توسط كارخانجات آرد استان از كشاورزان خريد شده است.

اين مسئول با بيان اين كه اين ميزان به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود شش برابر شده است، اظهار داشت: اين افزايش به دليل مناسب شدن قيمت خريد گندم از كشاورزان توسط مراكز دولتي روي داده است.

سهرابي يادآور شد: در اوايل خريد گندم از كشاورزان قيمت هر كيلوگرم گندم 720 تومان تعيين شده بود اما از اواسط مرداد ماه با تصویب هیئت دولت و ابلاغ آن از سوی رییس‌جمهور پيشين به وزارت جهادکشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم از 720 تومان به 800 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.

وي اضافه كرد: ارزش گندم خريداري شده از كشاورزان استان در مدت مذكور بيش از 69 ميليارد و 800 ميليون تومان بوده است.

به گفته سهرابي از اين ميزان 58 ميليارد و 800 ميليون تومان معادل وجه گندم هاي خريداري شده تا تاريخ چهاردهم مرداد ماه به كشاورزان پرداخت شده و 11 ميليارد تومان نيز به صورت مطالبات معوقه كشاورزان از چهاردهم مرداد ماه تاكنون باقي مانده است.

وي اضافه كرد: البته معوقات كشاورزان مسئله اي كشوري بوده و هر زمان كه سازمان هدفمندي يارانه ها اقدام به واريز اعتبار خريد گندم از كشاورزان بكند، اين معوقات در همان زمان پرداخت خواهد شد.

اين مسئول از پيگيري شرکت غله و خدمات بازرگانی استان براي تسويه معوقات كشاورزان خراسان شمالي خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه اين ديون به زودي پرداخت شود.

وي همچنين با يادآوري اينكه بر اساس برنامه مابه التفاوت نرخ قديم و جديد خريد گندم نيز به آن دسته از كشاورزاني كه محصول توليدي خود را به مراكز دولتي فروخته اند، پرداخت مي شود، اظهار داشت: قرار است پرداخت مابه‌التفاوت قيمت قديم و جديد گندم یا به حساب زارعان در بانک سپه واریز و یا بر اساس مشخصاتی که زارعان اعلام کرده‌اند چک تضمینی به آنها از بابت پرداخت مابه‌التفاوت ارائه شود اما اين مهم تاكنون عملي نشده و پيگيري ها براي پرداخت آن ادامه دارد.

سهرابي در پايان با اشاره به اینکه خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از بیستم خرداد ماه در پانزده مرکز خرید در شهرستان هاي مختلف اين استان آغاز شده و تا اوايل پاييز ادامه خواهد داشت، افزود: پيش بيني مي شود روند چندبرابري ميزان خريد گندم در سال جاري به نسبت سال گذشته تا پايان موعد خريد گندم از كشاورزان ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالي داراي 340 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی است كه از اين ميزان در سال زراعي جاري 170 هزار هكتار زير كشت گندم رفته و پيش بيني مي شود از اين سطح 300 هزار تن گندم برداشت شود.

اين استان از نظر تولید گندم در کشور در رده چهاردهم قرار دارد.

کد خبر 2123790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha