۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۵

گزارش خبري/

نكوداشت ابرمرد عرصه ديانت و سياست خراسان/ همايش بزرگداشت آيت الله مهمان نواز برگزار مي شود

نكوداشت ابرمرد عرصه ديانت و سياست خراسان/ همايش بزرگداشت آيت الله مهمان نواز برگزار مي شود

به پاس نيم قرن تلاش ديني و فرهنگي آيت الله حبيب الله مهمان نواز در خطه شمال خراسان، همايش نكوداشت اين ابرمرد عرصه سياست و ديانت در بجنورد برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر از بجنورد، پس از گذشت يك سال از كناره گيري آيت الله حبيب الله مهمان نواز از امامت جمعه مركز استان خراسان شمالي به دليل كهولت سن و ضعف جسماني، همايش نكوداشت اين عالم بزرگ به پاس سال ها تلاش ديني و فرهنگي و سياسي در بجنورد برگزار مي شود.

بر اساس برنامه قرار است مراسم نکوداشت آیت الله مهمان نواز، سی ام مرداد ماه سال جاری در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شود.

بر اساس اعلام مسئولان امر، آیین بزرگداشت امام جمعه پیشین بجنورد با حضور حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي، رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه و شماری ديگر از مسئولان کشوري و استاني در محل مصلي امام خميني(ره) بجنورد برگزار خواهد شد.

آيت الله مهمان نواز

آیت الله حبیب الله مهمان نواز متولد سال 1305 روستای كاريزك كال واقع در دوازده كيلومتري شمال شرق نيشابور بوده و در حال حاضر دارای 87 سن است.

وي كه فرزند مرادعلي و نوه حاج علي اكبر از بزرگان آن دوره نيشابور است، دوران نوجواني و جواني خود را در مدرسه علميه گلشن نيشابور زير نظر مرحوم حاج شيخ محمد حسين نجفي يكي از علماي بزرگ نيشابور گذراند و پس از مدتي در حوزه علميه مشهد مقدس كه پس از دوران سياه رضاشاه پهلوي داير شده بود به تحصيل علوم ديني پرداخت.

آيت الله مهمان نواز خود در مورد وضعيت و موقعيت خانوادگي خود در دوران كودكي و نوجواني مي گويد: در خانواده اي كشاورز متولد شدم، پدرم كشاورز بود و ملك مختصري داشت كه خود در آن كشت و زرع مي نمود و امرار معاش مي كرد و چند راس گوسفند نيز داشت كه از آنها هم استفاده مي نمود  و اگرچه او از نظر مالي ضعيف بود اما از نظر موقعيت اجتماعي مورد احترام مردم روستا بود.

وي اظهار مي كند: پدرم سواد خواندن و نوشتن نداشت ولي در عين حال در رفع مشكلات و حل اختلافات مردمي نقش بسيار موثري داشت، به روحانيت بسيار علاقه مند بود و روحانيوني كه به روستا مي آمدند بر ايشان وارد مي شدند.

آيت الله مهمان نواز مي افزايد: پدرم گاهي در دوران كودكي اين جانب به من مي گفت تو را براي تحصيل علم به قم خواهم فرستاد كه در زمان حيات ايشان آن توفيق حاصل نشد ولي پس از فوت ايشان برادرم مرا كه هنوز به بلوغ شرعي نرسيده بودم به حوزه علميه نيشابور كه تازه داير شده بود برد و توفيق اشتغال به تحصيل حاصل گشت.

وي عنوان مي كند: مادرم هاجر خانه دار بود و به پدرم در امور كشاورزي كمك م

ي كرد و باغ انگور كوچكي داشت كه از ميوه هاي اين باغ مكرر سبدي را پر از انگور مي كرد و براي آنان كه در روستا باغ نداشتند، مي فرستاد.

تحصيلات ابتدايي

آيت الله حبيب الله مهمان نواز در مورد تحصيلات ابتدايي خود مي گويد: قبل از رسیدن به حد بلوغ شرعی خواندن و نوشتن را در مکتب روستا از ملایی که پدرم به روستا آورده بود آموختم.

وي اظهار مي كند: آن زمان مدرسه دولتی در روستاها نبود و بسیاری از مردم از نعمت سواد بی بهره بودند. من علاقه شدیدی به تحصیل علوم دینی داشتم ولی هیچ گونه زمینه مساعدی برای تحصیل در شهرستان نیشابور نبود تا اینکه مرحوم حاج شیخ محمد حسین از نجف اشرف به نیشابور آمد و مدرسه گلشن را که در زمان شاه در اختیار آموزش و پرورش بود احیاء کرد و من از اولین کسانی بودم که به آن مدرسه رفتم.

آيت الله مهمان نواز با بيان اين كه مردم بر اثر تبلیغات سوئی که در نظام حاکم علیه روحانیت انجام شده بود ذهنیات بدی داشتند که من خاطره بسیار تلخی از آن زمان دارم، مي افزايد: روزی که برادرم مرا از روستا به شهر نیشابور برای اشتغال به تحصیل برد یکی از کسبه شهر به برادرم گفت شما این بچه را آورده اید درس گدایی بخواند؟ من که با قلبی سرشار از عشق به تحصیل علوم دینی آمده بودم بی نهایت رنجیده شدم و تاکنون نیز اثر آن تاثر باقی است.

طلبه ديانت و سياست در محضر اساتيد

آيت الله مهمان نواز در مورد عوامل موثر در شكل گيري شخصيت علمي و اخلاقي خود مي گويد: اگرچه از محضر بسياري از اساتيد بزرگوار بهره گرفتم ولي آنچه در شكل گيري روحيات علمي و اخلاقي من بسيار بسيار موثر بود كسب فيض از محضر استاد حاج ميرزا جواد تهراني بود.

وي مي افزايد: اين استاد بزرگ از مصاديق"من يذكركم الله روئيته" بود، ديدن ايشان مرا به ياد خدا مي افكند، گفتارش در قلبم نقش مي بست. اخلاق و رفتارش به شدت مرا تحت تاثير قرار مي داد و تواضع فوق العاده اش حيرت انگيز بود و زهد و بي اعتنايي اش به دنيا و موقعيت هاي دنيوي شگفت انگيز بود. آيت الله مهمان نواز با بيان اين كه او دائم الحضور بود و همواره خود را در محضر خدا مي ديد، اظهار مي كند: نمونه اي از توكل و وثوق ايشان به خداوند را عرض مي كنم، طلاب آن زمان در عسرت بسر مي بردند، من جمله من كه از خانواده مستضعفي بودم و از نظر معيشتي در شدت مضيقه به سر مي بردم و پس از اينكه ازدواج كردم مضيقه شديدتر شد و با خود فكر مي كردم كه شايد ادامه تحصيل با آن وضعيت صحيح نباشد، تصميم گرفتم كه موضوع را با استاد در ميان بگذارم ولي حيا مانع ميشد(طلاب آن زمان از حجب و حياء خاصي برخوردار بودند) دو ماه گذشت، پس از آن روزي بعد از درس به طور خصوصي موضوع را به ايشان عرض كردم و نظرخواهي نمودم، ايشان پس از استماع سخنان من فرمودند بعضي از آقايان با من در اين باره صحبت كردند، گفتم اگر نمي توانيد در مشاق طلبگي صبر كنيد برويد شغلي براي امرار معاش انتخاب كنيد ولي براي تو جريان زندگي خودم را مي گويم و ديگر تو خود داني.

وي عنوان مي كند: اين استاد بزرگ فرمودند پدرم كاسبي معتبر و در تهران مورد اعتماد و از ثروت خوبي برخوردار بود. در زمان حياتش مرا اداره مي كرد و من به تحصيل ادامه مي دادم تا اينكه پدرم فوت كرد و اموال وي بين ورثه تقسيم شد و سهم بسيار زيادي هم به من رسيد. من با صرف نمودن مال پدر كه برايم مانده بود به تحصيل ادامه دادم تا اينكه سهم الارث تمام شد و از آن روز تا به حال كه با تو حرف مي زنم نشده است كه من هزينه دو ماه زندگي را داشته باشم و در عين حال به فكرم نرسيده كه ادامه تحصيل جايز است يا خير؟ اما تو خود داني.

آيت الله مهمان نواز تصريح مي كند: اين سخن در من تاثير به سزايي گذاشت و خود را براي ادامه تحصيل آماده كردم.

شخصيت سياسي آيت الله مهمان نواز

وي در مورد عوامل موثر در شكل گيري شخصيت سياسي اجتماعي خود نيز اظهار مي كند: در دوران تحصيل در حوزه هاي علميه از اساتيد و علما و مدرسين و افراد آگاه مي شنيدم كه دولت و حكومت غاصب است و حاكميت در زمان غيبت كبراي امام زمان(ع) از آن فقهاي واجد الشرائط است و مطالبي هم كه در فقه مي خوانديم همين مطلب را اثبات مي نمود.

آيت الله مهمان نواز مي افزايد: قيام امام راحل رحمه الله عليه حكومت جبار در زمان و جريان پانزده خرداد 42 انزجارم از نظام حاكم را به اوج خود رساند و برخوردهاي مرحوم استاد حاج ميرزا جواد آقاي تهراني با مسائل جاريه سياسي نيز مرا تحت تاثير قرار مي داد.

وي مي گويد: به ياد دارم آنگاه كه دولت آن زمان لوايح ششگانه را به رفراندوم گذاشت، مرحوم استاد، من و جمعي از شاگردان را براي ابلاغ تحريم به مناطق مختلف فرستادند و اطلاعيه هاي امام راحل نيز در شكل گيري شخصيت سياسي حقير بسيار موثر بود.

اساتید

آيت الله مهمان نواز همچنين در مورد اساتيدي  كه در محضر آنها در طي دوران كودكي و طلبگي كسب علم كرده است نيز مي گويد: در خواندن و نوشتن از ملایی به نام شیخ محمد علی، در ادبیات عرب، نحو، معانی، بیان و بدیع نيز از ادیب نیشابوری(محمد تقی) معروف به ادیب ثانی، در سطوح فقه و اصول از مرحوم حاج سید مدرس و در سطوح عالیه از محضر مرحوم استاد حاج شیخ هاشم قزوینی که الحق استاد بزرگی بود، مرحوم حاج شیخ کاظم دامغانی(از اساتید معروف حوزه) و از محضر آیات، مرحوم حاج میرزا جواد آقا تهرانی و حاج شیخ حسنعلی مروارید کسب فیض کردم.

وي مي افزايد: در دروس خارج و فقه و اصول در حوزه مشهد از محضر مرحوم آیت الله میلانی که از مراجع عظام آن زمان بودند و نیز آیت الله حاج میرزا جواد تهرانی و حاج آقای مروارید فیض بردم و در فلسفه و عرفان نيز از محضر مبارک استاد مرحوم تهرانی بهره مند شدم.

آيت الله مهمان نواز اظهار مي كند: در تالیف کتاب"عارف و صوفی چه می گویند؟" که از تالیفات سودمند استان مرحوم تهراني به شمار مي رود، در جمع آوری مطالب با معظم له همکاری نمودم و از محضر پرفیض فقیه وارسته و عالم عارف مرحوم حاج مجتبی قزوینی هم بی بهره نبودم.

آیین بزرگداشت آیت الله مهمان نواز

آیین بزرگداشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه پیشین بجنورد قرار است سي ام مرداد ماه سال جاري در بجنورد برگزار شود.

آيت‌الله مهمان‌نواز قبل از پيروزي انقلاب اسلامي رهبري مبارزات مردم اين خطه عليه رژيم طاغوت را بر عهده داشته و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز از هجدهم شهريور سال 59 با حکم بنيانگذار جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني(ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد.

وی در سال های پس از تشکیل مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی برای سه دوره نمایندگی مردم استان های خراسان بزرگ و خراسان شمالی را در این مجلس عهده دار بود و در این مدت نقشی اساسي در هدايت و تقويت روحيه معنوي مردم اين خطه از ایران اسلامی داشت.

تیر ماه سال گذشته بود که اولین امام جمعه بجنورد با موافقت مقام معظم رهیری، بعد از 32 سال اقامه نماز این شهر، به دلیل کهولت سن و وضعيت جسماني ضعيف، از این سمت کناره گیری کرد.

آیت الله حبیب الله مهمان نواز 23 تیرماه سال 91 آخرین نماز جمعه بجنورد به امامت خود را در محل مصلی امام خمینی(ره) اقامه و با مردم این شهر خداحافظی کرد.

پس از کناره گیری آیت الله مهمان نواز از امامت جمعه مرکز استان خراسان شمالی، ابتدا آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان به عنوان امام جمعه جدید بجنورد معرفی شد اما پس از یک هفته بنا به دلایلی عزیمت وی به خراسان شمالی ملغی و حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی به عنوان امام جمعه جدید مرکز استان خراسان شمالی منصوب شد.

اگر چه در همان ابتدای کناره گیری آیت الله مهمان نواز از امامت جمعه بجنورد، مسئله برگزاری مراسم نکوداشت وی در بین مسئولین فرهنگی خراسان شمالی مطرح شد و قرار بود این مراسم در همان زمان برگزار شود اما به دلیل مخالفت برخی از مسئولین برای شتاب در این موضوع، برگزاری آیین بزرگداشت به تعویق افتاد.

البته مخالفت این افراد به این دلیل بود که خواهان برگزاری مراسمی در خور و شأن آیت الله مهمان نواز بودند و اقدامات سطحی و عجولانه را در این زمینه نکوهش می کردند.

از جمله این افراد حجت الاسلام یعقوبی، امام جمعه جدید مرکز استان خراسان شمالی بود که مرداد ماه سال گذشته و در همان هفته های نخست ورود به استان با انتقاد از برنامه ریزی‌های عجولانه برخی از مسؤولین فرهنگی برای برگزاری مراسم بزرگداشت این عالم بزرگوار، اظهار داشت: انجام برنامه‌های عجولانه و صرفا رسانه‌ای برای بزرگداشت مجاهدی که به مدت نیم قرن برای اجرای فرامین اسلامی در خراسان شمالی تلاش کرده است، به هیچ عنوان زیبنده شخصیت این عالم بزرگ نیست.

وی با تأکید بر این که این مراسم باید در قالب یک همایش منسجم و با برنامه ریزی اصولی انجام شود، تصریح کرد: مسؤولین و متولیان فرهنگی برای انجام مراسم بزرگداشت اصولی از آیت الله مهمان نواز، برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده و از اجرای فعالیت‌های زودگذر و نمایشی خودداری کنند.

بزرگداشت آيت الله مهمان نواز تكريم يك جريان فكري است

قانم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در مورد برگزاري مراسم نكوداشت آيت الله مهمان نواز مي گويد: این مراسم طبق توصیه دین مبین اسلام بر تکریم بزرگ هر قوم و در راستای قدردانی از بیش از نیم قرن تلاش دینی و فرهنگی آیت الله مهمان نواز برگزار می شود.

حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی عنوان مي كند: بزرگداشت این مرد بزرگ، بزرگداشت یک شخص نیست بلکه تکریم یک جریان فکری و یک عمل نیک محسوب می شود.

رئيس شورای هماهنگی تبليغات اسلامی خراسان شمالی نيز در اين زمينه مي گويد: آيت‌الله مهمان‌نواز در عرصه سياست و دين جايگاه والايی داشته و در دفاع از انقلاب اثرگذار بوده است.

حجت‌الاسلام محمد سالاری با اشاره به برگزاری آيين نكوداشت آيت‌الله حبيب‌الله مهمان‌نواز در بجنورد اظهار مي كند: برگزاری مراسم نكوداشت در اسلام برای بزرگان حوزه دين و سياست، از وظايف دينی و شرعی است.

وی با ذكر اينكه آيت‌الله مهمان‌نواز در حوزه دين، علم و پرورش طلاب و علما تأثير بسزايی داشت، عنوان مي كند: اين بزرگمرد در صحنه‎های سياسی كشور با از خود گذشتگی، حضور فعالی داشت.

حجت الاسلام سالاری با بيان اينكه آيت‌الله مهمانواز به‌عنوان اولين نفر دفاع از آرمان‌های انقلاب را در بجنورد كليد زده است، مي افزايد: اين عالم فقيه با هدايت و تدبير هوشمندانه خود در دوران اوايل انقلاب از امنيت جانی و روانی مردم در راهپيمايی‌ها دفاع می‌كرد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم نكوداشت برای آيت‌الله مهمان‌نواز اظهار مي دارد: بايد الگوهای بزرگ نسل‌های اول و دوم انقلاب برای دفاع از آرمان‌های كشور و اسلام و انقلاب به ديگر نسل‌ها به‌ويژه نسل سومی‌ها معرفی شود.

حجت الاسلام بابامحمد ایزانلو، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات خراسان شمالی نيز در مورد برگزاری این آیین، عنوان مي كند كه برپایی نمايشگاهي از فعاليت هاي آيت الله مهمان نواز، توليد مستند و چاپ ويژه نامه مختص وي و ... از جمله ویژه برنامه های این آیین محسوب مي شوند.

کد خبر 2116133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha