۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱

در استان مرکزی:

لزوم برنامه ریزی برای فراغت در تمام فصل ها/ فرصتی مغتنم برای آشنایی نوجوانان با آموزه های دینی

لزوم برنامه ریزی برای فراغت در تمام فصل ها/ فرصتی مغتنم برای آشنایی نوجوانان با آموزه های دینی

اراک – خبرگزاری مهر: فصل تابستان با اوقات فراغت گره خورده است و هر سال همراه با این فصل داغ، تنورکلاسهای تابستانی هم گرم می شود و باز با شروع پاییز رنگ زردی و بی مهری به خود می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز فصل بهار اوقات فراغت و برنامه ریزی برای آن به یک بحث روز دستگاه های اجرایی می شود  و تنها این اوغات فراغت که می تواند به خودسازی و یادگیری مهارتهای شغلی و زندگی جونان و نوجوانان منجر شود در تابستان به اوج گرمای خود می رسد و در فصلهای دیگر نیز زرد و سرد می شود.

اوقات فراغت امروزه در بسياري از جوامع بشري و زندگي شهري به عنوان موضوعي مورد بحث است كه گويي در اين اوقات بسياري از اتفاقات زندگي بشري رخ خواهد داد از این رو برنامه ریزی برای اوقات فراغت بالاخص در فصل تابستان که دانش آموزان از درس و مدرسه فارغ می شوند به مهمترین بحث مورد توجه در سازمان های متولی و غیره می گردد.

اگر چه توجه به موضوع اوقات فراغت و برنامه ریزی برای آن نباید به فصل تابستان و سه ماهه گرمش خلاصه شود اما واقعیتی که در جامعه امروز ما وجود دارد این است که به محض شنیدن واژگان اوقات فراغت ذهن همه مردم به سمت تعطیلات تابستانی سوق داده می شود.

از آنجا که جامعه ما جامعه ای مبتنی بر اصول دینی و اخلاقی است توجه به آموزه های دینی در تدوین برنامه های اوقات فراغت آنهم در نه در یک فصل خاص بلکه در تمام فصل ها یک اصل ضروری و مهم به حساب می آید.

اوقات فراغت فرصتی برای تقویت بنیه دینی جوانان و نوجوانان

زهرا محمدی مادر نوجوان 11 ساله ای که فرزندش را در یکی از پایگاه های مسجدی شهر برای پر کردن اوقات فراغت ثبت نام کرده معتقد است: آشنایی نوجوانان با آموزه های دینی یک ضرورت است و اوقات فراغت تابستان فرصت خوبی برای این مهم است.

وی می گوید: حضور فرزندان در کلاسهای اموزشی دینی و تربیتی موجب آشنایی آنها با اصول اعتقادی شده و از انحرافشان جلوگیری می کند.

علی جان بزرگی نیز که فرزندش را در کلاس های آموزش روخوانی قرآن ثبت نام کرده دراین باره می گوید: آموزش مفاهیم دینی و اخلاقی در قالب برنامه های اوقات فراغت بستر آگاهی فرزندان را فراهم کرده و موجب می شود در شرایط فعلی که فرهنگ دینی ما هدف دشمنان برای تحقق اهدافشان قرار گرفته از ارزشهای دینی خود دفاع کنیم.

 

یکی از ائمه جماعات شهر اراک نیز در خصوص برنامه ریزی دستگاههای فرهنگی و دینی در قالب اوقات فراغت گفت: نسل سوم و چهارم انقلاب ما امروز درگیر جنگ بزرگ فرهنگی غرب علیه باورها و اعتقادات ارزشمند دینی خود است جنگی که از پشت خاکریزهای جبهه به داخل خانه ها منتقل شده و از طریق رسانه های مجازی در تلاش است فکر جوان و نوجوان ایرانی را شستشو دهد.

حجت الاسلام علی سبحانی ادامه داد: امروز روحانیت و دستگاههای مبلغ دینی رسالت خطیری در حوزه مقابله با جنگ نرم دشمن دارد و این رسالت را باید در برقراری روابط دوستانه و صمیمی با نسل جوان و نوجوان و آگاهی بخشی به این نسل انجام دهند.

وی همچنین برگزاری نشست های پرس و پاسخ دینی، برگزاری کلاس های قرآنی و تفسیر سور قرآنی را یک مهم برشمرد.

ارتقای فرهنگ دینی نسل جوان در طرح اوقات فراغت تبلیغات اسلامی

سازمان تبليغات اسلامي يكي از بازوان توانمند و نهادهاي فرهنگي و ديني در كشور است که سال هاست طرح اوقات فراغت تابستاني را درقالب سه گروه سني جوانان، نوجوانان و كودكان برگزار مي كند.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی قصد دارد با برگزاري طرح های اوقات فراغت در مرحله نخست،اوقات فراغت مطلوب و دلپذيري را براي جوانان، نوجوانان و كودكان فراهم آورده و در مرحله دوم سطح بينش و آگاهي هاي ديني و فرهنگي اقشار مختلف جامعه را ارتقاء بخشيده و سهم بزرگي در رشد و توسعه فرهنگ ديني داشته باشد.

حجت الاسلام نعمت الله سرلکیان معتقد است: از آنجا که ورود در حوزه جوانان از مسائل بسیار حساس و تاثیر گذار در جامعه اسلامی محسوب می شود سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی همسو با دیگر دستگاه های فرهنگی کشور از بدو تاسیس دراین حوزه ورود پیدا کرده و با اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت در بخش جوانان نقش پر رنگی ایفا کرده است.

وی با اشاره به وظیفه ذاتی سازمان تبلیغات اسلامی در راستای اشاعه وترویج فرهنگ اسلامی و دینی گفت: با تدوین سیاست‌هاي فرهنگي و برنامه‌ريزي دقيق، وسيله ارتقاي معرفت، اعتلاي فرهنگ و شخصيت جوانان فراهم مي‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان این که یکی از دغدغه‏‌های اصلی سازمان تبلیغات اسلامی، برنامه‏‌ریزی در جهت هدفمندکردن اوقات فراغت دانش‌‏آموزان است افزود: سازمان تبلیغات اسلامی با اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت در کل استان مرکزی بالاخص در مناطق محروم شهری و روستایی استان بستر بهره مندی نسل جوان و نوجوان کشور را از این برنامه های آموزشی دینی فراهم کرده است.

حجت الاسلام سرلکیان یادآور شد: این اداره کل با در اختیار داشتن نیروهای جوان و فعال تمام توان خود را در اجرای موفق برنامه و طرح هایی که یک سوی آن جوانان و نوجوانان بوده اند بکار گرفته و تا به امروز توانسته سربلند ازاین امتحان خارج شود.

5 هزارجوانان و نوجوانان در برنامه های اوقات فراغت

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی درادامه از بهره مندی حدود 5 هزار نفر از جوانان و نوجوانان استان مرکزی از برنامه های اوقات فراغت این اداره کل در سال جاری خبر داد و گفت: اهم فعالیت ها و برنامه های اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در راستای غنی سازی اوقات فراغت در دو بخش کودک، نوجوان و جوانان در رده های سنی 9 تا 14 سال تحت عنوان بوستان های معرفت و 15 تا 29 سال تحت عنوان باشگاه های فرهنگی جوان تبیین شده است.

حجت الاسلام سرلکیان با بیان این که غنی‏‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مسئله مهمی است و نباید آن را به برنامه‏‌های محدود خلاصه کرد افزود: سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی همچینی در راستای اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت با بهره گیری از 55 مبلغ دینی بومی استان و 11 مبلغ اعزامی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گامی موثر در راستای آشنایی نسل جوان و نوجوان تمامی نقاط استان مرکزی با آموزه های دینی برداشته است.

وی با تاکید براین که تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‏های دینی، اسلامی و اجتماعی اهدافی است که در پرداختن به اوقات فراغت باید دنبال شود یادآور شد: برگزاری کلاس های آموزشی روخوانی، روانخوانی، تجوید و صوت قران ، برگزاری گفتمان های دینی اندیشه جوان، کلاس های آموزشی احکام، عقاید،قصص قرآنی و اخلاق از دیگر اقدامان صورت گرفته در قالب برنامه های اوقات فراغت بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: اجرای اردوهای یک روزه و فعالیت های ورزشی نیز از برنامه های اجرایی سازمان در طرح غنی سازی اوقات فراغت است.

حجت الاسلام سرلکیان در ادامه با بیان این که کلاس های اوقات فراغت این سازمان از تاریخ 19 تیرماه آغاز و تا تاریخ 27 شهریورماه امسال ادامه دارد گفت: ماحصل خروجی برنامه های در بخش جوانان تولید نشریه فرهنگی جوان در باشگاه ها و در بخش کودکان و نوجوانان روزنامه دیواری خواهد بود.

بی شک تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‏های دینی، اسلامی و اجتماعی اهدافی است که در پرداختن به اوقات فراغت باید دنبال شود.

گزارش: محمد عسگری نیا

کد خبر 2123733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha