۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۴

دومین دوسالانه عکس بسیج در اراک افتتاح شد/ عکس ابزاری مهم در مبارزه با تهاجم فرهنگی

دومین دوسالانه عکس بسیج در اراک افتتاح شد/ عکس ابزاری مهم در مبارزه با تهاجم فرهنگی

اراک - خبرگزاری مهر: همزمان با هفته بسیج، دومین دوسالانه استانی عکس بسیج و معرفی نفرات برتر، با حضور هنرمندان عکاس و مسئولین در نگارخانه شهید آوینی حوزه هنری استان مرکزی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ظهر دوشنبه با گرامیداشت هفته بسیج در این مراسم گفت: بسیج بزرگترین جریان انقلاب است، زیرا در همه جاری و ساری است.

مصطفی مشایخی با اشاره به برگزاری دوسالانه عکس بسیج به عنوان یک رویکرد مثبت افزود: امروزه دشمن در حوزه جنگ نرم وارد عمل شده است و رسانه های دیداری یکی از ابزار جنگ آن ها علیه کشورهایی چون ایران است که برگزاری چنین جشنواره هایی فرصت ورود هنرمندان ایران به این عرصه را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه عکس یکی از رسانه های دیداری محسوب می شود، افزود: بنا به گفته روانشناسان تاثیرگذاری هر عکس برابر با هزار کلمه است که این نشان دهنده اهمیت و گویای این هنر است.

دشمنان از مصداق های منفی عکس ها در تبلیغات خود علیه اسلام و ایران استفاده می کنند

مشایخی ادامه داد: امروز دشمنان اسلام از مصداق های منفی عکس ها در تبلیغات خود علیه اسلام و ایران استفاده می کنند، بطوریکه مثلا در برابر عکس های زیبایی که از شور و عزاداری حسین است فقط عکس ها و تصویرهای قمه زنی را در رسانه های خود منتشر می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همچنین مصداق های مثبت تصویر و عکس را نیز عنوان و خاطرنشان کرد: عکس ها و تصویرهایی که از خشونت اسرائیلی ها علیه مسلمانان خصوصا کودکان و زنان منتشر می شود نیز در مخدوش کردن چهره ظالمانه آن ها موثر است.

وی با بیان اینکه دوره کنونی دیگر دوره جنگ سخت نیست، افزود: جنگ نرم جایگزین جنگ سخت شده است و ابزار اصلی آن رسانه است.

مشایخی با بیان اینکه رسانه مرکز ذخیره و انتقال پیام است، گفت: رسانه ها به سه دسته دیداری، شنیداری و نوشتاری تقسیم می شوند که رسانه دیداری تاثیرگذارترین آن هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان با بیان اینکه رسانه ها با حواس انسان در ارتباط هستند، افزود: رسانه دیداری چون تصویر و فیلم به دلیل ارتباط با دو حس شنوایی و بینایی تاثیرگذارتر است زیرا همزمان دو حس را درگیر می کند.

رسانه ها با حواس انسان در ارتباط هستند

وی با اشاره به اینکه عکس شکار لحظه هاست، اظهار کرد: برخی لحظات در زندگی فردی و اجتماعی دیگر تکرار نمی شوند و ثبت این لحظات توسط عکاس فرصتی برای استفاده آیندگان از این گنجینه ها را فراهم می آورد.

مسئول بسیج هنرمندان استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: جشنواره دوسالانه عکس بسیج در دو بخش بسیج و فعالیت اجتماعی و بسیج و سبک زندگی ایرانی اسلامی برگزار شد.

احمدی با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان جشنواره 340 اثر از 46 عکاس استان به دبیرخانه جشنواره رسید، افزود: از این تعداد 40 عکس به محله نهایی رسیدند که  داوری بخش پایانی با سعید عبدالحمیدی، فاخته جلایرنژاد و عباس حاجی پور بوده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد نیز در هر بخش جشنواره سه برگزیده و یک تقدیری معرفی می شوند، اظهار کرد: در کنار افتتاحیه جشنواره نمایشگاه عکس های راه یافته به دور نهایی نیز برگزار شده است.

هنرمندان حوزه عکس استان دارای استعداد و  ظرفیت ویژه ای هستند

احمدی ادامه داد: آثار برگزیده جشنواره استانی برای شرکت در مرحله کشوری به دبیرخانه کشوری ارسال و با آثار استان های دیگر رقابت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه هنرمندان حوزه عکس استان دارای استعداد و  ظرفیت ویژه ای هستند، اظهار کرد: به جرات می توان گفت که آثار راه یافته عکاسان استان مرکزی به مراتب کیفی تر از آثار استان های دیگر است.

مسئول بسیج هنرمندان استان مرکزی با اشاره به این پتانسیل خوب در حوزه عکس استان گفت: حضور چنین هنرمندان برجسته ای موجب انتقال تجربیات به نسل آینده عکاسان استان خواهد شد و استان را در این زمینه غنی تر خواهد کرد.

عکس یکی از ابزار مهم و اثربخش در مبارزه با تهاجم فرهنگی

احمدی تاکید کرد: هم اکنون عکس یکی از ابزار مهم و اثربخش در مبارزه با تهاجم فرهنگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان این جشنواره نفرات برگزیده در دو بخش معرفی شدند.

در بخش بسیج و فعالیت های اجتماعی رامین ربیعی، محمد وروانی فراهانی و امید جعفر نژاد بدون اولویت برگزیده اعلام و از سید مهداد شریفی تقدیر شد.

در بخش بسیج و سبک زندگی ایرانی اسلامی جابر غلامی، محمد وروانی فراهانی و امیر قادری بدون اولویت برگزیده اعلام  و از محمد فنایی تقدیر شد.

نمایشگاه آثار دو سالانه عکس بسیج با 40 عکس برگزیده از عکاسان جابر غلامی، امیر غلامی، محمد وروانی فراهانی، سعیدرضا مقصودی، سید مهرداد شریفی، غلامرضا ساری، محمد فنایی، علی اصغر یوسفی، مهدی عظیمی نژاد، روح الله صالحی، رامین ربیعی، علی عظمی نژاد، امید جعفر نژاد، احمد فرهمندیان و آرش صحرانورد از چهار تا هفت آذر در نگارخانه شهید آوینی حوزه هنری استان مرکزی برپاست.

کد خبر 2182468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha