۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۳۸

حجت الاسلام قدرتی:

جمعیت کیفری زندان‌های خراسان شمالی کاهش یافته‌است

جمعیت کیفری زندان‌های خراسان شمالی کاهش یافته‌است

بجنورد - خبرگزاری مهر: رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از کاهش جمعیت کیفری زندان‌های خراسان شمالی در سه ماهه سوم سال جاری خبرداد.

حجت الاسلام نورالله قدرتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طی سه ماهه سوم سال جاری تعداد زندانیان این استان حدود 300 نفر کاهش یافته است.

‌وی اعمال سیاست‌های دستگاه قضایی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، تلاش دستگاه‌های فرهنگی و نقش رسانه را از دلایل مهم این کاهش عنوان کرد و گفت: جمعیت کیفری زندانهای این استان از نیمه دوم شهریورماه سال جاری تا کنون، از دو هزار و 600 زندانی به کمتر از 2 هزار و 300 زندانی کاهش یافته است.

وی با اشاره به مقایسه میزان جرائم در خراسان شمالی نسبت میانگین کشوری افزود: در بین جرائم خشن، اقتصادی، خانواده و مواد مخدر 10 عنوان اتهامی در کشور بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص داده که متاسفانه درصد فراوانی برخی از این جرائم در خراسان شمالی از میانگین کشوری بالاتر است.

این مقام ارشد قضایی در خراسان شمالی اظهار داشت: در حالی که درصد فراوانی وقوع جرائم در سال 90 در کشور به ازای هر 100 هزار نفر چهار هزار و 913 نفر اعلام شده، این میزان در خراسان شمالی پنج هزار و 580 نفر بوده است.

وی افزود: با وجود اینکه در بحث پرونده های مربوط به ضرب و جرح عمدی میانگین کشوری در سال 90 به ازای هر یکصد هزار نفر 467 نفر اعلام شده اما این میزان در خراسان شمالی 762 نفر بوده که این امر نشان می دهد که دامنه تحمل و صبر مردم این استان نیازمند تقویت بیشتری است.

حجت الاسلام قدرتی همچنین به میزان سرقت های مستوجب تعزیر در سال 90 اشاره کرد و گفت: میانگین کشوری در این زمینه به ازای هر یکصدهزار نفر 590 مورد و در این استان 706 مورد اعلام شده است.

وی یادآور شد: البته نوع سرقت ها در این استان سرقت های بسیار جزیی است اما تشکیل پرونده برای هر مورد سرقت ولو اندک، آمار پرونده‌ها را افزایش می‌دهد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی یاد آور شد: به رغم اینکه خراسان شمالی از نظر جمعیت بیست و ششمین استان کشور است اما در سرقت مستوجب تعزیر در سال 90 رتبه چهارم، درضرب و جرح عمدی رتبه سوم، در صدمه بدنی غیر عمدی رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده است.

وی در مورد تعداد پرونده های ورودی به دادگستری خراسان شمالی در سال 90 گفت: آمارهای دستگاه قضایی حاکی از این است که درصد فراوانی پرونده های ورودی به ازای هر یکصد هزار نفر در این استان سه هزار و 657 پرونده بوده در حالی که این میزان در کشور به ازای هر یکصد هزار نفر، دو هزار و 688 پرونده اعلام شده است.

حجت الاسلام قدرتی وضعیت استان را در سه موضوع پرونده های حقوقی در سال 90 نیز نا مناسب خواند و گفت: این استان در پرونده های مربوط به مطالبه طلب در کشور رتبه هفتم، در طلاق توافقی رتبه نوزدهم و در تامین خواسته رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر نقش مهم مطبوعات و خبرگزاری ها در کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری تصریح کرد: رسانه ها می توانند در هدایت افکار عمومی، بالابردن سطح آگاهی جامعه از طریق آشنایی بیشتر مردم با قوانین و درج مطالب آموزشی و بالابردن فرهنگ عمومی درپیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی نقش آفرینی کنند.

کد خبر 2214144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha