۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۳۲

حجت الاسلام قدرتي:

خراسان شمالي از نظر سرانه پرونده هاي قضايي در رده هفتم كشور است

خراسان شمالي از نظر سرانه پرونده هاي قضايي در رده هفتم كشور است

بجنورد - خبرگزاري مهر: رييس كل دادگستري خراسان شمالي با اشاره به تعداد زياد پرونده هاي قضايي در اين استان به نسبت جمعيت، گفت: اين استان از نظر سرانه تعداد پرونده هاي وارده و خارجه به دستگاه قضايي در رده هفتم كشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نورالله قدرتي عصر سه شنبه در نشست خبري اولويت برنامه هاي دادگستري خراسان شمالي را اعلام كرد و افزود: در دادگستري استان هفت اولويت تعريف شده و اقدامات اين نهاد نيز بر اساس اين اولويت ها انجام مي شود.

وي نخستين اولويت برنامه هاي دادگستري خراسان شمالي را تلاش براي پيشگيري از وقوع جرم و آسيب هاي اجتماعي ذكر و اظهار كرد: در اين راستا معاونت امور اجتماعي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي با تشكيلات جديد و جدي تر راه اندازي شده است.

به گفته حجت الاسلام قدرتي براي دست يابي به اين هدف برنامه هاي متعددي از جمله آموزش جوامع هدف، توجيه نخبگان و اطلاع رساني به آنها، آموزش و توجيه نهادها و صنوف مختلف، ورود دستگاه قضايي به بحث فرهنگي و .... تدوين شده است.

حجت الاسلام قدرتي اولويت دوم دادگستري خراسان شمالي را كاهش ورودي پرونده ها به محاكم قضايي ذكر كرد و گفت: در سال 91 در كل كشور افزون بر 9 ميليون و 858 هزار پرونده اعم از حقوقي و كيفري وارد محاكم قضايي شده كه از اين تعداد بيش از 9 ميليون و 839 هزار پرونده مختومه شده و دو ميليون و 694 هزار پرونده نيز( با احتساب پرونده هاي سال هاي گذشته) مراحل مختلف رسيدگي را طي مي كنند.

وي اضافه كرد: در همين سال در خراسان شمالي به ازاي هر 100 هزار نفر پنج هزار و 960 پرونده اعم از حقوقي و كيفري در محاكم قضايي استان تشكيل شده كه از اين حيث خراسان شمالي در رده هفتم كشور قرار دارد.

حجت الاسلام قدرتي عنوان كرد: كميت پرونده هاي وارده و خارجه به محاكم قضايي استان به نسبت ميانگين كشور مناسب نيست اما با اين وجود از نظر كيفيت، پرونده هاي تشكيل شده در محاكم قضايي خراسان شمالي داراي جرم هاي سبكي بوده و تعداد پرونده هاي خشن و جرائم بزرگ و امنيتي در اين استان ناچيز است.

وي در مورد عناوين مجرمانه پرونده هاي قضايي نيز عنوان كرد: افزون بر 80 درصد از پرونده هاي تشكيل شده مربوط به 38 عنوان مجرمانه هستند كه از اين ميزان هم بيش از نيمي از آن مربوط به 9 عنوان مجرمانه بوده است.

حجت الاسلام قدرتي اضافه كرد: از 80 درصد پرونده هاي قضايي كه به 38 عنوان مجرمانه اختصاص دارد، هفت عنوان مربوط به جرائم مواد مخدر است و پرونده هاي مواد مخدر در كل كشور 11.1 درصد از پرونده ها را تشكيل داده اند.

وضعيت مبارزه با مواد مخدر در خراسان شمالي رضايت بخش نيست

به گفته وي در حالي كه پرونده هاي مربوط به مواد مخدر حدود 11 درصد از پرونده هاي محكم قضايي را تشكيل مي دهند اما مجرمان مربوط به اين جرائم بيش از 52 درصد از شمار زندانيان كشور را شامل مي شوند.

حجت الاسلام قدرتي با بيان اين كه اين ميزان در خراسان شمالي نيز صادق است، افزود: برنامه ريزي و برخورد با پديده مواد مخدر در استان رضايت بخش نيست و با وجود تلاش هاي انجام شده اكنون اقدامات در حوزه مواد مخدر چه از نظر فرهنگي و چه از نظر برخورد قانوني چندان رضايت بخش نيست.

وي با اشاره به اين كه چند شب پيش به صورت ناشناس به يكي از محله هاي بجنورد رفته است، اظهار كرد كه در مدت 15 دقيقه توقف در اين محله خود شاهد اين بوده كه 9 نفر براي خريد مواد مخدر به درب منزلي مراجعه كرده و با تهيه مواد، محل را ترك كردند.

حجت الاسلام قدرتي اضافه كرد: اين مسئله نشان مي دهد كه نظارت ها در اين بخش اندك و ناكافي است.

او اولويت سوم دادگستري خراسان شمالي را كاهش اطاله دادرسي ذكر كرد و افزود: اكنون پرونده هاي مسن موجود در محاكم قضايي استان كمتر از سه هزار پرونده هستند و اين در حالي است كه در حال حاضر هيچ پرونده اي از قبل سال 86 در محاكم قضايي خراسان شمالي نيست.

حجت الاسلام قدرتي چهارم دادگستري خراسان شمالي را كاهش جمعيت كيفري زندان هاي استان عنوان كرد و گفت: پيشگري از وقوع جرم، كاهش ورودي پرونده ها به محكام قضايي و كاهش اطاله دادرسي زمينه را براي تحقق كاهش جمعيت كيفري زندان هاي استان فراهم مي كند.

وي گفت: در حالي كه تعداد محبوسان در ندامتگاه هاي خراسان شمالي در شهريور ماه امسال دو هزار و 580 نفر بودند اين تعداد اكنون به دو هزار و 258 نفر كاهش يافته است.

حجت الاسلام قدرتي اولويت پنجم دادگستري خراسان شمالي را حفظ حقوق شهروندي و اولويت ششم اين اداره كل را حفظ حقوق بيت المال با فعال كردن شوراي حفظ حقوق بيت المال ذكر كرد.

رييس كل دادگستري خراسان شمالي اولويت هفتم برنامه هاي دستگاه قضايي استان را ترويج فرهنگ صلح و سازش با فعال كردن شوراهاي حل اختلاف عنوان كرد و گفت: در حال حاضر افزون بر 53 درصد از پرونده هاي وارده به شوراهاي حل اختلاف خراسان شمالي منجر به صلح و سازش مي شود.

 

کد خبر 2229235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha