۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۴۳

سرهنگ اسلامی:

نیمی از جرائم خراسان شمالي در حواشي شهرها رخ می دهد

نیمی از جرائم خراسان شمالي در حواشي شهرها رخ می دهد

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی گفت: بیش از نیمی از جرائم استان در مناطق حاشیه ای شهرهاي خراسان شمالي به وقوع می پیوندد.

سرهنگ علی اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه امروزه حاشیه های شهر تبدیل به نقاط امنی برای مجرمین شده و زمینه را برای فعالیت و پناه مجرمین فراهم کرده است، افزود: مناطق حاشیه نشین از مهاجرت روستاییان و یا افرادی که از شهرستانهای کوچک به مرکز شهر می آیند و به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی در اطراف و یا خارج از شهر سکوت می کنند، به وجود می آید.

وی عنوان کرد: یکی از عمده دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها مسائل اقتصادی و نبود امکانات رفاهی کافی است، به گونه اي که روستاییان با داشتن فرزندان زياد، به مرحله ای می رسند که کسب درآمد در روستاها برای آنان به مشکل مواجه می شود و با مهاجرت به شهرها به سوی مشاغل کاذب شهری مانند سیگارفروشی، دوره گردی، تکدی گری و... روی می آورند.

به گفته سرهنگ اسلامي این مسئله خود آسیب های اجتماعی بسیاری به همراه دارد و از آن جا كه حاشيه نشين هاي شهري از قوميت ها و فرهنگ هاي مختلفي هستند، در این مناطق انزوا طلبی اختیار كرده و به اقدامات خلاف روي مي آورند، اين مسئول اضافه كرد که خود این مسئله، معضلی جدا برای جامعه تلقی می شود.

سرهنگ اسلامی از جمله آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجرت روستاییان به مناطق حاشیه شهرها را رواج بزهکاری در این مناطق به دلیل شرایطي نظير مشكلات اقتصادي، اعتياد، تاریکی و ناامنی این مناطق، وجود مسکن های نیمه کاره و غیراستاندارد، وضعيت نامناسب بهداشت، تجمع زباله ها، آلودگی هوا و صوتی، بافت هاي مسكوني فرسوده و... برشمرد.

به گفته وي مهم ترین این مسائل بحث اقتصادی است چرا که اکثر افراد ساکن در این مناطق شغل ثابت و تعریف شده ای ندارند و به دلیل نداشتن تخصص و سطح سواد پایین به مشاغل کاذب روی می آورند.

سرهنگ اسلامي اضافه كرد: علاوه بر اين مسئله اعتیاد نيز در مناطق حاشیه نشین بيداد مي كند و اين بلاي خانمان سوز یکی از مهمترین معضلات این مناطق به شمار می رود.

وی با تاكيد بر لزوم ساماندهی مناطق حاشبه نشین شهرهاي خراسان شمالي عنوان كرد: وقتی اینگونه آسیب ها در جامعه به وجود می آید، با افزايش آنها وضعيت به مرحله ای می رسد که امنیت اجتماعی و فردی در معرض خطر قرار می گیرد ولی با وجود برخی از آسیب هایی که فراگیر هستند، باید به مناطق حاشیه ای خدمات شهری ارائه شود و به دید یک شهروند واقعی به افراد حاشیه نشین توجه شود.

به گفته سرهنگ اسلامي اگر خدمات شهری به این مناطق برده شود و همه افراد ملزم شوند در چارچوب قانون حرکت کنند و نمای شهری حاکم رعایت شود، قطعا از لحاظ روحی و روانی تاثیر بیشتری بر این افراد دارد.

معاون اجتماعی نيروي انتظامي خراسان شمالی با اظهاراینکه مسئله حاشیه نشینی نباید به حال خود رها شود چرا كه پیامدهاي منفی در بحث امنیتی ایجاد می کند، گفت: در بحث اقتصادی مي بايد رشد متوازن یا توسعه یافتگی، تقریبا به طور مساوی بین شهر و روستا تقسیم شود.

او اظهار داشت: علاوه بر اين مسئولان دستگاه های مختلف استان به اين مسئله واقف هستند كه اگر توسعه یافتگی منطقی وجود داشته باشد و روستاييان بدانند که امکانات موجود در شهر در روستا نیز وجود دارد؛ ضمن ایجاد اشتغالزایی برای جوانان متناسب با اقلیم منطقه، به طور قطع از مهاجرت آنان جلوگیری می شود.

به گفته سرهنگ اسلامي اگر غیر از این باشد مهاجرت روستاييان به شهرها ادامه خواهد داشت و آنها با مهاجرت به حواشي شهرها به مشاغل کاذب شهری روی آورده و به دلیل درآمد اندک دست به جرم های مختلف می زنند.

او در رابطه با راهکارهای جلوگیری از وقوع جرم در مناطق حاشیه اي شهرها، افزود: با توجه به اینکه بیش از نیمی از جرائم مختلف خراسان شمالي در مناطق حاشیه شهرها رخ می دهد و بازتاب این جرم ها مربوط به سطح فرهنگ و آگاهی نداشتن این افراد است، متولیان دستگاه های فرهنگی و همچنین نیروی انتظامی با برگزاری دوره های آموزشی و حضور مشاوران انتظامی در مدارس و مساجد این مناطق در حوزه های فرهنگی آموزش های لازم را ارائه می دهند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی اظهار داشت: با اين وجود به نظر مي رسد اكنون غالب اقدامات متولیان فرهنگی در مناطق حاشيه اي سلبی است در صورتي كه لازم است در اين اماكن اقداماتي ايجابي صورت گيرد.

وي با تاكيد بر انجام اقدامات مناسب در راستاي فرهنگ سازی در مناطق حاشيه اي خراسان شمالي، افزود: مي بايد تمامی دستگاه ها و نیروی انتظامی با همکاری یکدیگر دو فرهنگ شهری و روستایی را به هم نزدیک کنند تا از وقوع بسیاری آسیب های اجتماعی و جرائم جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اكنون در بجنورد، مركز خراسان شمالي 27 سكونتگاه حاشيه اي و غيررسمي وجود دارد كه حدود يك سوم از جمعيت 212 هزار نفري اين شهر را در خود جاي داده اند.

 

کد خبر 2217145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha