۲ تیر ۱۳۹۳، ۹:۰۰

مهر گزارش می دهد/

اجرای موفقیت‌آمیز طرح ترک سیگار در زندان‌های استان مرکزی/ تجربه زندگی عاری از دود در پشت درهای بسته

اجرای موفقیت‌آمیز طرح ترک سیگار در زندان‌های استان مرکزی/ تجربه زندگی عاری از دود در پشت درهای بسته

اراک – خبرگزاری مهر: اجرای طرح ترک سیگار در زندان دو سالی است که در استان مرکزی عملیاتی شده، طرحی که به موجب آن زندانیان سیگاری در کنار دوران محکومیت خود با هر جرمی چه عمد و چه غیرعمد از شر این قاتل خاموش رها می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیگار یکی از دشمنان سلامتی انسان است، قاتلی خاموش که باید از آن دوری کرد برای ترک سیگار مهم نیست که فرد چقدر و به چه مدت سیگار کشیده شده باشد، بلکه هر چه این اتفاق زودتر بیفتد میزان خطر کاهش می یابد، این اراده می تواند در هر لحظه و مکانی آغاز شود حتی در پشت میله های زندان.

علی رغم تمام آگاهی افراد به زیان های سیگار چون ابتلا به انواع بیماری های قلبی، سرطان و ضایعات پوستی، شنوایی و استخوانی؛ همچنان به آمار افراد سیگاری اضافه می شود. سیگاری که شاید شروع ماجرای جرایم دیگری برای زندانیان استان مرکزی بوده است.

طبق آمار و اطلاعات هر هشت ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد و این وقتی نگران کننده تر است که از اثرات زیانبار آن بر افراد در معرض دود سیگار گفته می شود.

از آنجایی که زندان یک محیط بسته است و به دلیل شرایطِ حاکم بر آن ممکن است افراد سیگاری و غیرسیگاری در یک بند باشند، بی شک استعمال سیگار در آن اثرات سوء بیشتری برای فرد و هم بندی هایش به بار می آورد،  از این رو اجرای طرح ترک سیگار در زندان ها طرحی مفید و  کاربردی است که می تواند راهی برای جلوگیری از نگرانی های بهداشت محیطی و روانی زندانیان باشد، طرحی که اجرای آن در زندان های استان مرکزی با موفقیت صددرصدی همراه بوده است.

طبق آمارها بیشتر افرادی که وارد زندان می شوند سیگاری هستند

مدیرکل زندان های استان مرکزی در خصوص این طرح به خبرنگار مهر گفت: طبق آمارهای گرفته شده بیشتر افرادی که وارد زندان می شوند با هر جرمی چه عمد و چه غیرعمد معمولا سیگاری هستند که همین امر ضرورت اهمیت به بحث ترک سیگار در زندان را تقویت می کند.

خشایار جمشیدی با اشاره به اجرای طرح ترک سیگار در زندان های استان مرکزی افزود: هم اکنون طرح ترک سیگار و محصولات دخانی در زندان های استان دومین سال خود را می گذراند و در این دو سال توانسته است با موفقیت زیادی همراه باشد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به صورت کشوری بوده، اظهار کرد: هدف اصلی این طرح افزایش سطح سلامت جسمی و روحی مددجویان و خصوصا افراد غیر سیگاری حاضر در زندان ها بود.

جمشیدی ادامه داد: پس از اعلام طرح و واگذاری آن به امور زندان های استان روند اجرایی آن به صورت مرحله ای آغاز شد.

جمشیدی با اشاره به اینکه این طرح در مرحله اول با نظرسنجی آغاز شد، اظهار کرد: طرح  مذکور در شورای اداری مطرح و ضمن جمع بندی نظرات کارشناسان و توجیه کارکنان در روند اجرا و اطلاع رسانی تدریجی در خصوص عواقب و مضرات سیگار توسط پزشک و روحانیون و تداعی و آمادگی ذهنی مددجویان در همه زندانهای استان آغاز شد.

مدیرکل زندان های استان مرکزی ادامه داد: پس از آن فراخوان عمومی برای شرکت داوطلبانه در طرح ترک سیگار داده شد.

ترک سیگار نیاز به اراده و تصمیم فرد دارد

جمشیدی با تاکید بر اینکه ترک سیگار نیاز به اراده و تصمیم فرد دارد، اظهار کرد: در ابتدا افراد موافق و داوطلب در طرح شرکت داده شدند و در ادامه جداسازی داوطلبان شرکت در طرح بصورت بندهای جدا گانه آغاز شد.

وی گفت: بعد از اجرای موفق مرحله اول و بهبود داوطلبان، در قدم بعدی تبلیغ و اطلاع رسانی در میان سایر مددجویان با کمک افرادی که موفق به ترک شده بودند، آغاز شد، به این صورت که همین افراد مسئولیت تشویق هم بندی های خود به ترک سیگار و تشریح طرح و فواید آن را بر عهده گرفتند.

وی تصریح کرد: در مراحل بعدی در کنار اطلاع رسانی و ترویج طرح، اهرم های تشویقی نیز مورد استفاده قرا گرفت تا هم افرادی که سیگار را ترک کرده اند، تشویق و هم آنانی که هنوز وارد طرح نشده بودند راغب به حضور در طرح شوند.

جمشیدی توضیح داد: در این راستا  تشویق هایی چون  مرخصی، ملاقات و درخواست عفو برای شرکت کنندگان و داوطلبان طرح در نظر گرفته شد.  

وی افزود: در مراحل بعدی طرح ایجاد برخی محدودیت ها چون تعیین اماکن خاص و محدود برای استعمال سیگار و محدودیت استفاده از فندک، ممنوعیت ورود سیگار به زندان در دستور کار قرار گرفت.

جمشیدی بیان کرد: تشکیل جلسات توجیهی و تشریح مضرات اقتصادی، روحی و جسمی  مصرف سیگار برای خود و خانواده مددجویان در نهایت کاهش تدریجی و پلکانی مصرف سیگار در زندان ها را به همراه داشت.

وی ادامه داد: در راستای این طرح با سرکشی های مداوم از زندانها و حمایت و همکاری مسئولان و همکاران و ارائه مشاوره های تخصصی در خصوص مزایای اجرای این طرح، زندانیان توجیه شدند.

جمشیدی در خصوص بازتاب اجرایی شدن این طرح گفت: تاثیرات مثبت این طرح در بهبود زندگی مددجویان سیگاری، خانواده های آنها و مددجویان غیرسیگاری و کارکنان زندان ها مشهود بود.

سلامت جسمی و روانی اولین تاثیر اجرایی شدن طرح ترک سیگار در زندان

وی سلامت جسمی و روانی را اولین تاثیر اجرایی شدن این طرح عنوان و اظهار کرد: کاهش محسوس بیماریها و کاهش مراجعه به پزشک و واحد بهداری زندان و افزایش گرایش به مصرف مواد مفید چون مواد پروتئینی از جمله این تاثیرات بوده است.

وی در خصوص تاثیرات روانی طرح بر مددجو اظهار کرد: افزایش حالت خود کنترلی در فضایی عاری از آلودگی به مواد دخانی، تسهیل در  اجرای طرح روان درمانی و جایگزینی فعالیتهای سازنده ورزشی، هنری، کتابخوانی، آموزشی از آثار مثبت این طرح بوده است.

مدیرکل زندان های استان مرکزی ادامه داد: مشاهده رضایت خانواده های زندانیان از این طرح نیز دستاورد قابل تاملی بود و توانست حمایت عاطفی و روانی  و استقبال خوب آنها را بهمراه داشت.

کاهش هزینه های اضافی مددجویان و  کاهش فشار اقتصادی

جمشیدی گفت: کاهش هزینه های اضافی مددجویان و  همچنین کاهش فشار اقتصادی وارده به خانواده آنها، کاهش ذهنیت منفی نسبت به زندان با اطلاع رسانی در سطح جامعه از جمله دلایل رضایت خانواده های زندانیان از این طرح بود.

وی بالا رفتن ضریب بهداشت محیطی را از دیگر پیامدهای اجرای طرح عنوان و تصریح کرد: قطع آلودگی محیطی به وجود آمده برای کارکنان و  مددجویان غیرسیگاری، افزایش ضریب امنیتی زندان از نظر خطرات احتمالی ناشی از حریق از جمله این موارد است.

جمشیدی اضافه کرد: در اجرایی شدن این طرح استفاده از ابزارهای تشویقی مانند مرخصی، ملاقات و در خواست عفو و همچنین مکمل های جایگزین از جمله آدامس های ترک سیگار  عاملی مهم و تاثیر گذار بوده و در نهایت حرکت به سمت زندگی سالمتر زندانیان را بهمراه داشت.

وی با اشاره به اجرای کامل این طرح در تمامی زندان های استان و موفقیت صددرصدی آن، ابراز داشت: هم اکنون استان مرکزی اولین استانی است که توانسته است این طرح را بطور کامل و با موفقیت انجام دهد.

گرایش به مصرف سیگار به هر دلیلی که باشد تنها به دلیل حفظ سلامت جسمی و روحی باید از آن دور شد، مهم نیست که این تصمیم، چه زمانی، چه ساعتی و در چه مکانی باشد، اهمیت این موضوع توجیهی برای ترک آن در هر شرایطی است.

هرچند آمارهای بازگشت به سیگار و جرایم دیگر بعد از رهایی از زندان مشخص نیست اما همین که یک مجرم در پشت درهای بسته زندان اراده کند چندصباحی از مواد افیونی رهایی یابد تجربه ای می شود برای زندگی سالم و عاری از دود.

........

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2317313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha