۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۲

گزارش خبری:

160 زندانی غیرعمد استان مرکزی چشم انتظار گلریزان/ آیین پهلوانی به کمک مستمندان می‌شتابد

160 زندانی غیرعمد استان مرکزی چشم انتظار گلریزان/ آیین پهلوانی به کمک مستمندان می‌شتابد

اراک – خبرگزاری مهر: گلریزان، همان آیین کهن پهلوانان ایران زمین که در ماه رمضان رنگ و بوی دیگری می گیرد. آیینی پهلوانی که به کمک مستمندان می شتابد تا دستگیر آنها باشد. جشنی که در ماه بندگی خدا فرصتی برای جمع آوری کمک و آزادی زندانیان غیرعمد استان مرکزی فراهم می کند. جشن معنوی که 160 زندانی غیرعمد را چشم انتظار گل ریزان کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سنت های دیرینه ملی و مذهبی ایرانیان در یاری به همنوع و دستگیری گرفتاران جشن گلریزان است، این جشن بخشی از فرهنگ زورخانه ای و پهلوانی ایران زمین است که با هدف حمایت و کمک به افراد مستمند و بی بضاعت و رفع مشکلات افراد گرفتار برگزار می شد، جشنی که سال های سال در زورخانه های ایران به صورت داخلی اجرا می شد.

جذابیت، تاثیرگذاری و مردمی بودن این مراسم باعث شد تا این جشن امروزه، تبدیل به یکی از بخش های مهم فرهنگِ نیکوکاری جامعه ما شود. فرهنگی که در اشکال مختلف و زمینه های متفاوت بروز پیدا می کند. گلریزان برای زندانیان غیرعمد یکی از رسوم پسندیده ماه رمضان است.

مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان مرکزی نیز با اشاره به فرصت رمضان برای نیکوکاری به مهر گفت: کمک به همنوع می تواند شکل های مختلفی داشته باشد که برپایی جشن گلریزان یکی از عالی ترین سطوح آن است.

خشایار جمشیدی با تاکید بر اینکه جشن گلریزان علاوه بر ابعاد معنوی و حس نوع دوستی در میان احاد جامعه از جنبه مادی بزرگترین فرصت برای جمع آوری کمک های خیرین و آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است افزود: آئین گلریزان به منظور کمک به زندانیان غیر عمد نیازمند هرساله در ایام ماه رمضان برپا می شود.

وی ادامه داد: این مراسم امسال همزمان با بیست و پنجم ماه رمضان با هدف آزادی زندانیان جرایم غیر عمد( مهریه، چک‌های غیرکلاهبرداری، تصادف، دیه و ...) با حضور خیرین استان برگزار می شود.

160 زندانی غیرعمدمنتظر یاری و بخشندگی خیرین هستند

جمشیدی گفت: هم اکنون 160 زندانی غیرعمد با بدهی  150 میلیارد ریالی منتظر یاری و بخشندگی خیرین هستند.

وی در این باره توضیح داد: سال گذشته 215 زندانی محکومین مالی در این استان با تلاش خیرین توانستند از زندان آزاد شوند.

جمشیدی افزود: این افراد محکوم به پرداخت 30 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده اند که از این میزان 22 میلیارد و 500 میلیون تومان توسط شکات پرونده ها رضایت داده شده، 3 میلیارد و 300 میلیون تومان توسط ستاد دیه مرکزی پرداخت شده، 200 میلیون تومان توسط ستاد دیه استان پرداخت شده و 200 میلیون تومان توسط خانواده های محکومین و کمک بانک های عامل و کمیته امداد پرداخت شده است.

مدیرکل امور زندان های استان گفت: امیدواریم که در ماه رمضان امسال نیز شاهد حضور پرشور خیرین و نیکوکاران باشیم تا خانواده و زندانیان غیر عمد را از چشم انتظاری بیرون آوریم.

امام جمعه اراک نیز با اشاره به  فرصت ویژه این ماه برای یاری به همنوعان به مهر افزود: ماه رمضان بهترین فرصت برای کمک به نیازمندان و دستگیری از فقرا، پرداخت زکات، اهدا و جمع‌آوری خیرات، نذورات و صدقات است.

ماه رمضان ماهِ شکوفایی ارزش های الهی

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خصوص شأن رمضان گفت: ماه رمضان ماهِ شکوفایی ارزش های الهی و دینی در ذات انسان است و نعمت ها و ظرفیت های خاصی در آن وجود دارد.

ایت الله دری نجف آبادی اضافه کرد: نوع دوستی و کمک به همنوع بعنوان یک وظیفه در جامعه اسلامی ما، باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد و فرهنگ نوع دوستی توسعه و ترویج پیدا کند.

آیت الله دری اظهار کرد: همه باید در راستای تبیین و نهادینه کردن این فرهنگ دینی و اسلامی تلاش کنند و در این راستا سازمان های ذیربط چون کمیته امداد امام خمینی(ره) در توانمند سازی مددجویان و جذب خیر تکلیف مهمی بر دوش دارند.

کمک به همنوع همیشه یکی از اصول اولیه انسانیت و اخلاق است، کمک و یاری به کسانی که در دوره های سخت زندگی به سر می برند، از گذشته در فرهنگ ایرانی- اسلامی وجود داشته است، تاکید دین اسلام و بزرگان به این امر اهمیت آن را آشکار می کند. نیکوکاری و احسان یکی از ظرفیت های والای معنوی این ماه پر برکت است. احسانی که از علی (ع) به یادگار مانده است.

رمضان ماه بندگی است، ماه جدا شدن از خود و پرداختن به مسائلی فراتر از روزمره است، ماه رمضان فرصتی بزرگ برای اندیشیدن است به اینکه کجا هستیم و چه می کنیم؟ در این ماه نه تنها به خودسازی و خداشناسی می پردازیم بلکه فرصتی داریم تا ببینیم چقدر بعنوان یک انسان شکر سلامت، ثروت و نعمات دیگر را به جا آورده ایم، بنابراین کمک و یاری رساندن در این ماه یکی از اولویت های خودسازی و تمرین انسانیت است.

اکرام ایتام، دستگیری نیازمندان، کمک به زندانیان غیرعمد همه و همه راه هایی است که می توان با آن دلِ خدا و بنده ای از بندگانش را شاد کرد و فرهنگ نوعدوستی را در جامعه ترویج داد.

دوست داشتن، عشق ورزیدن و شادکردن ودیعه هایی است که خداوند در وجود انسان گذاشته است، خداوند بزرگ، بخشنده و مهربان است و اگر تنها این سه صفت او در وجود ما متبلور شود، دنیا سرشار از زیبایی و صمیمیت خواهد شد، حال که ماهِ عاشقی و بندگی فرا رسیده، ما نیز باید راه های نزدیکی و یگانه شدن با معبود را بیابیم، یاری و دستگیری از مستمندان راهی است که از سوی بزرگان ِ دین نیز بارها بارها به ان اشاره شده است. کمک به همنوع تنها یک وظیفه شرعی نیست بلکه وظیفه انسانی است. وظیفه ای که اعتماد و دوستی را در جامعه بیشتر می کند.

......

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2327181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha