۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰

حجت الاسلام قدرتی:

اصلاح قوانین و فرهنگ سازی برای حفاظت از منابع طبیعی ضروری است

اصلاح قوانین و فرهنگ سازی برای حفاظت از منابع طبیعی ضروری است

بجنورد - خبرگزاری مهر: رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به کاستی های قانونی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی گفت: برای بهبود حفاظت از عرصه های طبیعی در کنار فرهنگ سازی، اصلاح و به روز کردن قوانین این بخش از ضروریات است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نورالله قدرتی صبح شنبه در نشست شورای عمومی منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به این که مسأله منابع طبیعی و حفاظت از آن در دهه های اخیر همواره مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: با وجود این که بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد اما هنوز جریمه های تخلفات مربوط به منابع طبیعی تغییری نکرده و به همین دلیل نیز این جرایم دیگر بازدارندگی لازم را ندارند.

وی با بیان این که متأسفانه هنوز اهمیت حفاظت از منابع طبیعی برای بخش های مختلف از جمله دستگاه قضایی روشن نشده است، افزود: قانون گذاران نیز در این زمینه کوتاهی کرده اند و در این سال ها اقدام مؤثری برای حفاظت پایدار از منابع طبیعی صورت نگرفته است.

حجت الاسلام قدرتی با تأکید این که در این زمینه لازم است قوانین مرتبط با حفاظت از منابع طبیعی اصلاح و به روزآوری شود، گفت: علاوه بر این نیروها و فعالان دستگاه قضایی نیز باید با شرکت در دوره های آموزشی، اطلاعات خود پیرامون اهمیت منابع طبیعی را افزایش دهند.

وی همچنین با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، اضافه کرد: اکنون در مسیر عبوری از جنگل گلستان به سبب اتراق مسافران، زباله های فراوانی ریخته و محیط زیست آلوده شده به گونه ای که بخش هایی از جنگل گلستان به زباله دانی تبدیل شده است.

این مقام قضایی اظهار داشت: مقوله فرهنگ بسیار مهم است و اگر فرهنگ در جامعه ما در زمینه های مختلف اصلاح نشود هیچ کدام از دستگاه ها و نهادها در اجرای وظایف خود به طور کامل مؤفق نمی شوند.

وی بر گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی از سوی رسانه های گروهی و نیز علما و روحانیان تأکید کرد و گفت: متأسفانه برنامه های پیشگیری و آگاه سازی که در این زمینه انجام می شود آن چنان جدی نبوده و اثرگذاری لازم را ندارند.

این مسؤول افزود: در این راستا می توان به تابلوها و پارچه نوشته های کنار جاده ها اشاره کرد که در رابطه با اهمیت حفاظت از منابع طبیعی نصب شده اند اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست.

حجت الاسلام قدرتی در ادامه با انتقاد از انفعال دستگاه های مختلف برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، اضافه کرد: دستگاه های مختلف مشکلات مربوط به منابع طبیعی را مشاهده می کنند اما برای جلوگیری از این روند اقدام خاصی انجام نمی دهند.

وی با اشاره به آتش سوزی های اخیر در جنگل های شهرستان مانه و سملقان، خواستار پاسخ گویی در برابر این فجایع شد و افزود: منابع طبیعی باید توجه و دقت بیشتری برای حفاظت از این عرصه های طبیعی داشته باشد.

به گفته رییس کل دادگستری خراسان شمالی بخشی از جنگل های استان در مسیر تردد مسافران قرار گرفته و اداره منابع طبیعی می باید حداقل در فصل تابستان برای جلوگیری از آتش سوزی و تخلفات احتمالی اقدام به استخدام نیروهای حفاظتی قراردادی برای این مناطق بکند.

وی همچنین با تأکید بر برخورد قاطع با متخلفان دانه درشت عرصه های منابع طبیعی، اظهار داشت: برخی مواقع با یک فرد روستایی که یک گوسفند را اضافه بر مجوز پروانه چرا وارد عرصه های طبیعی کرده به شدت برخورد کرده و او را جریمه سنگینی می کنیم اما از طرف دیگر با تخلفات کارخانه ها که به مراتب آسیب بیشتری به محیط زیست و منابع طبیعی می زنند؛ برخورد بازدارنده و مناسبی صورت نمی گیرد.

 

کد خبر 2360354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha