۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۳۰

سرپرست استانداری مرکزی:

ایجاد بازارچه های خوداشتغالی زنان، نیازهای زیربنای استان

ایجاد بازارچه های خوداشتغالی زنان، نیازهای زیربنای استان

اراک-سرپرست استانداری استان مرکزی گفت: ایجاد و تکمیل بازارچه های خوداشتغالی زنان در تمامی شهرستان های استان از نیازهای مهم و زیربنایی جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر،  شکرالله حسن بیگی صبح یکشنبه در نشست کارگروه زنان و خانواده استان مرکزی با تاکید بر توجه به مسایل خاص زنان روستایی، تلاش برای ارتقای سطح بهداشت و امکانات درمانی این قشر، گفت: تقویت امور پیشگیری در حوزه سلامت و تدوین نقشه راه هدفمند در توسعه اقدامات فرهنگی و اجتماعی از موضوعاتی است که در برنامه های سال آتی دفتر زنان و خانواده استانداری باید به شکل جدی و اساسی به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به بهره گیری حداکثری از توان تشکل های غیردولتی و خیران در عرصه اشتغالزایی و ازدواج آسان، افزود: فراهم کردن محیط های امن برای ورزش و نشاط زنان و خانواده از نیازهایی است که باید در سال آینده به طور جدی در استان پیگیری شود.

سرپرست استانداری استان مرکزی با بیان اینکه بیکاری یکی از چالش های جدی در حوزه زنان که موجب دامن زدن به آسیب های اجتماعی و معضلات این قشر می شود، اظهار کرد: این مساله به ویژه برای زنان تحصیل کرده و متخصص حادتر است.

حسن بیگی ادامه داد: زنان به عنوان نیمی از جمعیت مولد با توجه به توانمندی و جایگاه مهارتی، فکری و تحصیلات در چرخه تولید و اشتغال استان سهم موثر داشته و جامعه باید از اندیشه و خلاقیت آن ها در روند توسعه بهره مند شود.

تحقق تعهد درآمدزایی ۲۱ هزار میلیارد ریالی نشانه رونق چرخه اقتصادی

سرپرست استانداری استان مرکزی استان مرکزی تحقق تعهد درآمدزایی ۲۱ هزار میلیارد ریالی طی یازده ماه سال جاری را نشانه رونق چرخه اقتصادی و فعالیت های تولیدی قابل قبول عنوان کرد.

حسن بیگی با بیان اینکه استان مرکزی طی سال ۹۳ موفقیت های موثری در حوزه کاهش نرخ بیکاری و مهار چالش های تولید و صنعت داشته است، اضافه کرد: رسیدن به میانگین نرخ بیکاری شش و دو دهم درصد در استان مرکزی از جمله موفقیت های سال ۹۳ است.

وی نهضت اشتغالزایی و ساماندهی ازدواج آسان به عنوان دو سرفصل مهم برنامه های حوزه زنان و خانواده این استان در سال آینده دانست و افزود: اشتغالزایی برنامه مهم دولت تدبیر و امید بوده و تاکید ویژه بر مهارت آموزی هدفمند و تسهیل و روان سازی زمینه مشاغل و کسب و کارهای مفید از اولویت اقدامات دولت شده است.

سرپرست استانداری استان مرکزی با اشاره به نظرات کارشناسان مبنی بر اینکه جامعه امروز از سه مساله کمبود فرصت های شغلی و درآمدزا، نبود بستر ازدواج آسان و استرس رنج می برد، اضافه کرد: نیاز است با کمک مجامع دانشگاهی و دستگاه های متولی امور اشتغال و اقتصاد و نخبگان فکری، حوزه اجتماعی و فرهنگی راهبردهای عملی و اثرگذار برای مهار مشکلات مذکور در استان تدوین و اجرا شود.

تکیه بر ظرفیت تشکل های مردم نهاد یکی از اولویت های دفتر خانواده استانداری

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی در این نشست با بیان اینکه تکیه بر ظرفیت های تشکل های مردم نهاد یکی از اولویت های این دفتر در تحقق برنامه ها و مطالبات زنان است، گفت: کارگروه زنان و خانواده استانداری مرکزی امسال ۴۶۵ مصوبه داشته که اغلب این مصوبات اجرا شده است.

زهرا فرجی با اشاره به اینکه حضور مدیران اجرایی عضو کارگروه زنان و خانواده در نشست ها در سال جاری ۳۸ درصد بود، افزود: حساسیت و تقویت حضور مدیران با توجه به نقش محوری که در تصمیم سازی ها دارند طی سال آینده ضروری است.

وی با بیان اینکه رویکرد کارگروه زنان و خانواده استان مرکزی بر توانمندسازی فکری و مهارتی زنان است، اضافه کرد: این کارگروه طی سال جاری با فعال سازی کمیته های تخصصی هشتگانه توانسته اقدامات موثری را در این بخش تدوین کند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی اصلاح سبک زندگی در خانواده ها، تکیه بر آموزش های کاربردی در حوزه اخلاق، حضور در شهرستان های تابعه و نگاه تخصصی به مسایل زنان به همراه پیشنهادها و اقدامات اصلاحی و توسعه ای، آگاه سازی زنان به عنوان سفیران آگاهی و تغییر نگرش های رفتاری و سلامت خانواده و نگاه علمی به مهار آسیب های اجتماعی را از دیگر اقدامات این کارگروه در سال جاری عنوان کرد.

توجه جدی بر سلامت جسمی زنان ضروری است

فرماندار شهرستان شازند در این نشست با تاکید بر لزوم توجه جدی به مسایل بهداشتی و سلامت جسمی زنان و تقویت امکانات ورزشی و رفاهی این قشر در شازند، گفت: ۵۹ هزار و ۱۴۲ نفر از جمعیت این شهرستان معادل ۳۷ و شش دهم درصد را زنان تشکیل می دهند.

مجید عسگری با بیان اینکه اقتصاد شازند متکی به کشاورزی است، اضافه کرد: خشکسالی های اخیر علاوه بر مشکلات عمومی زمینه ساز مشکلات خاص برای زنان این شهرستان شده است.

وی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج دختران روستایی، نبود فرصت های شغلی و درآمدزا برای آنان به  عنوان دغدغه های جدی این شهرستان، افزود: این مشکلات بیشتر از مهاجرت مردها به شهرها سرچشمه گرفته است.

فرماندار شهرستان شازند به روند رو به رشد طلاق به عنوان یکی دیگر از دغدغه های جدی در شازند اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین آمار اکنون ۱۴ هزار و دو دختر و زن بازمانده از ازدواج در این شهرستان وجود دارد که طیف بزرگی از آن ها قربانیان طلاق هستند.

عسگری تصریح کرد: آمار ثبت شده طلاق طی سال جاری در این شهرستان ۱۹۲ مورد است، که این پدیده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ مورد افزایش داشته است.

رشد آمار ایدز و بیماری های سخت درمان، اعتیاد زنان و دختران جوان، بیکاری زنان تحصیل کرده و چالش های اساسی در حوزه زنان بدسرپرست و بی سرپرست از دیگر چالش های زنان و خانواده شهرستان شازند بود که فرماندار این شهرستان به آن اشاره کرد.

مهارت آموزی ۶ هزار و ۳۵۰ زن در استان مرکزی

مدیرکل فنی حرفه ای استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه آموزش های مهارتی منطبق با نیاز جامعه و ایجاد زمینه کسب و کار مناسب راهکار مناسبی برای حل مشکل اشتغال است، گفت: این اداره کل طی سال جاری با برگزاری ۴۷۶ دوره برای زنان، شش هزار و ۳۵۰ نفر را مهارت آموزی کرده است.

بهرام نجفی زاده ۲۷۷ دوره در بخش دولتی با سه هزار و ۸۰۰ شرکت کننده، ۸۷ دوره سیار روستایی با هزار و ۲۷۸ نفر و ۵۹ دوره سیار شهری با ۸۶۸ شرکت کننده را از دیگر فعالیت های این اداره کل طی سال جاری برای زنان استان مرکزی عنوان کرد.

وی با تاکید بر تقویت حمایت های دولتی و تسهیلات برای توسعه مهارت آموزی در مناطق شهری و روستایی و ایجاد بازارچه های صنایع دستی برای زنان در تمامی شهرستان ها، گفت: اکنون ۲۰۱ آموزشگاه آزاد و دومنظوره در استان مرکزی برای مهارت آموزی بانوان در حال فعالیت است.

گفتنی است، به کارگیری شیوه قابل سنجش رصد فعالیت ها در حوزه زنان و خانواده در اقدامات و برنامه های سال آینده و پیشنهاد برنامه های دستگاه های اجرایی استان مرکزی در حوزه زنان و خانواده ظرف یک ماه آینده برای تدوین نهایی از مصویبات این نشست بود.

کد خبر 2509049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha