۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱

به بهانه یکصدمین سالروز پرستاری در ارومیه؛

ارومیه خاستگاه علم پزشکی کشور/رنج پرستاران پایان ندارد

ارومیه خاستگاه علم پزشکی کشور/رنج پرستاران پایان ندارد

ارومیه – ارومیه از قرن ها پیش مهد تمدن و مرکز علم و دانش بوده و یکی از حوزه‌های معتبر علوم قدیم به شمار می‌رفته اما با وجود قدمت یکصدساله در علم پزشکی و پرستاری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سال ۱۲۹۴ نخستین آموزشگاه پرستاری در رضائیه سابق (ارومیه فعلی) گشایش یافت ولی در سال ۱۳۱۴ این آموزشگاه پرستاری به شهرستان تبریز منتقل شد، تا سال ۱۳۴۴ هیچگونه نشانی از فعالیت متمرکز آموزش در شهر ارومیه به چشم نمی‌خورد تا اینکه ۲۵ شهریور سال ۱۳۴۴ با تأسیس آموزشگاه بهیاری فعالیت آموزش پرستاری در ارومیه آغاز شد، این مرکز متقاضیان با مدرک سیکل اول دبیرستان را پذیرش می‌کرد و تا سال ۱۳۵۵ فعالیت این آموزشگاه ادامه داشت.

از سال ۱۳۵۵ این آموزشگاه به آموزشکده پرستاری ۲۵ شهریورتغییر نام داد و متقاضیانی با مدرک دیپلم را پذیرا و فارغ التحصیلانی با مدرک فوق دیپلم پرستاری تربیت می‌کرد، فعالیت این آموزشکده تا انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه داشته و دو سال بعد از انقلاب به آموزشکده پرستاری صدیقه رضایی تغییر نام داد.

از سال ۱۳۶۰ مجتمع پرستاری و آموزشکده بهداشت جایگزین آموزشکده پرستاری صدیقه رضایی شد و متقاضیان با مدرک دیپلم را پذیرا و فارغ التحصیلان با مدرک فوق دیپلم پرستاری و بهداشت تربیت می‌کرد.

این موسسه از سال ۱۳۶۶ به دانشکده پرستاری و مامایی تغییر نام یافت و متقاضیان با مدرک دیپلم علوم تجربی از طریق آزمون سراسری را پذیرا و به فارغ التحصیلان مدرک کارشناس پرستاری و مامایی اعطا می‌کند، فعالیت این دانشکده تا حال حاضر ادامه دارد.

دانشکده پزشکی از سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه ارومیه تحت پوشش وزارت فرهنگ و آموزش عالی با پذیرش ۴۸ دانشجوی رشته پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۵ پس از تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی این دانشکده وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شد.

با وجود اینکه ارومیه خاستگاه علم پزشکی و پرستاری در کشور به شمار می‌رود اما این شهر نیز همانند سایر شهرهای کشور با مشکلات زیادی از جمله کمبود پرستار، عدم پرداخت مطالبات این بخش، اجرای قانون تعرفه گذاری، ارتقا بهره وری و اصلاح حقوق و دستمزد دست و پنجه نرم می‌کند.

فاصله بین بیمارستان و مراکز آموزشی پرستاری مهم‌ترین دغدغه این بخش است

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی جامعه پرستاری ارومیه به خبرنگار مهر گفت: مشکلات پرستاری در استان به تبع آن ارومیه در دو حوزه آموزشی و بالینی است، در حوزه آموزشی سعی شده است که تمام مشکلات رفع شود ولی به نظر می‌رسد فاصله ای که بین بیمارستان و مراکز آموزشی پرستاری وجود دارد مهم‌ترین دغددغه فعالان این حوزه است.

دکتر حسین حبیب زاده با بیان اینکه هم اکنون دانشجویان رشته پرستاری در استان در یک آموزش تئوری می‌بینند و در مرکز دیگری آموزش بالینی اظهارداشت: این فاصله باعث ایجاد خلل در رشته پرستاری می‌شود و منجر به فارغ التحصیلانی می‌شود که در بیمارستان‌ها مورد نقد قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی در بیمارستانها سعی بر حضور دانشجویان با بیمارستان کرده‌ایم تا این خلل را تا حدودی رفع کنیم هر چند این نقض یک مشکل کشوری بوده و وزرات بهداشت هم در تلاش است این چالش را رفع کند تافارغ التحصیلانی با توجه به معیارهای بیمارستان‌ها تحویل مراکز درمانی شوند.

دکتر حبیب زاده به دستاوردهای ۱۰۰ سال دانشکده پرستاری در ارومیه اشاره کرد و افزود: رشته پرستاری سال ۱۲۹۴ در ایران و خوشبختانه برای اولین بار در ارومیه تأسیس شده است. به طوریکه ۱۰۰ سال پیش آموزش پرستاری به صورت کاملاً کلاسیک صورت می‌گرفت و تا امروزه رشد و تکامل خود را طی کرده است.

وی افزود: رشته پرستاری تا دوره دکترای تخصصی قبلاً در کشورهای اروپایی تدریس می‌شد ولی الان اکثر دانشگاه‌های تیپ یک وزارت و بهداشت در این رشته دانشجو می‌پذیرند وجزو رشته‌های علوم پزشکی هست که از کارشناسی شروع می‌شود تا دکترای تخصصی ادامه می یاید.

ارومیه اولین دانشکده پرستاری در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارد

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه افزود: دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه اولین دانشکده پرستاری در ایران هست که فعلاً در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند و پیش بینی می‌شود در سال ۹۵ دردوره دکتری دانشجو پذیرش شود.

وی گفت: میزان پذیرش سالانه در دو ورودی ۴۵ تا ۵۰ نفر به صورت متغیر هست که با این احتساب حدود ۴۰۰ دانشجوی شاغل در مقطع کارشناسی تحصیل می کنندو در کارشناسی ارشد هر سال در بازه ۷ تا ۱۲ نفر دانشجو پذیرش می‌شود که با این شرایط ۶۰ نفر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری وجود دارد و در سال ۹۵ هم در مقطع دکتری پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

دکتر حبیب زاده به راه اندازی سه رشته در مقطع کارشناسی اشاره کرد و گفت: این رشته‌ها شامل رشته کارشناسی ارشد داخل جراحی، رشته کارشناسی ارشد مراقبت‌های ویژه و رشته کارشناسی ارشد روانپرستاری هست و دانشجو در مقطع کاردانی رشته فوریت‌های پزشکی پذیرش می‌شود. رشته مامایی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه با بیان اینکه نزدیک به ۳۸ نفر عضو هیئت علمی در دانشکده در دو گروه پرستاری و مامایی وجود دارد عنوان کرد: دانشکده پرستاری و مامایی از اول با رشته پرستاری کار خود را آغاز کرده و در سیر حرکت و تکامل و با توجه به نیازها در کنار رشته پرستاری رشته مامایی هم تشکیل شده که در دانشگاه‌های کشور رشته مامایی در کنار رشته پرستاری وجود دارد.

دکتر حبیب زاده افزود: توجه به طب وپزشکی از ارومیه شروع شده و اولین مدرسه طب هم در ااین شهر توسط فردی به نام کاکران راه اندازی شده در آن زمان تجزیه تحلیل‌ها به این صورت بوده که چون اولین مدرسه طب در ارومیه وجود داشته احساس شد که به مهارت و علم پرستاری هم نیاز دارد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای هر دانشکده اعضای هئیت علمی توانمند و شناخته شده در سطح کشوری است گفت: افرادی در دانشکده پرستاری هستند که از نظر علمی، آموزشی و پژوهشی بسیار توانمند هستند و مقالات معتدد در مجلات معتبر دنیا به چاپ رسانده‌اند تألیف کتاب و تربیت دانشجویان در دو مقطع کارشناسی و ارشد که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته دانشجویان ما در میان دانشجویان دانشگاه‌های اطراف استان از بنیه علمی بالاتری برخوردار هستند و دو سال قبل دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه جزء پنج دانشکده منتخب وزارت بهداشت و درمان بودیم.

اجرای قانون تعرفه گذاری، ارتقا بهره وری مهم‌ترین مشکل پرستاران آذربایجان غربی است

رئیس دفتر امور پرستاران دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز با اشاره به یکصدمین سالروز پرستاری در ارومیه با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی این قشر به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون حدود چهار هزار پرستار در مراکز درمانی استان مشغول به کار بوده هر چند با مشکل کمبود جدی در این بخش مواجه نیستیم ولی با مراکز درمانی استان نیازمند جذب پرستار هستند.

علی آیرملو با بیان اینکه پرستاران استان و ارومیه نیز همانند سایر پرستاران کشور با دغدغه‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند اظهارداشت: اما در زمان حاضر اجرای قانون تعرفه گذاری، ارتقا بهره وری و اصلاح حقوق و دستمزد مهم‌ترین مطالبات این قشر به شمار می‌رود.

وی پرستاری را یکی از مشاغل سخت و زیان آور کشور نام برد و گفت: اما تاکنون اقدام مناسبی برای احقاق حقوق پرستاران در این خصوص صورت نگرفته این در حالی است که با توجه به این قانون باید پرستاران قدیمی بازنشسته و نیروهای جوان و جدید وارد این شغل شوند.

آیرملو عدم پرداخت‌های به موقع و نداشتن تسهیلات بانکی را از دیگر مشکلات پیش روی این قشر برشمرد و یاد آور شد: هر چند در سالهای اخیر تلاش شده سیستم پرداخت دستمزد در این بخش اصلاح شود اما هنوز مشکلاتی در این حوزه وجود دارد که باید رفع شود.

وی تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشته پرستاری را یکی از دغدغه‌های مهم این بخش برشمرد و گفت: متاسفانه اگر این روند ادامه یابد با توجه به اینکه امکان جذب این تعداد فارغ التحصیل را نداشته و در آینده دچار معضل جدی خواهیم شد.

خبرنگار: ندا موسی زاده

کد خبر 2935899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha