۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۰۱

مطالبه ای که بر زمین ماند

کانالی مملو از فاضلاب در جیرفت/ مرگ تلخ کودکی که درس عبرت نشد

 کانالی مملو از فاضلاب در جیرفت/ مرگ تلخ کودکی که درس عبرت نشد

جیرفت – کانال بزرگ فاضلاب در حاشیه رودخانه ملنتی جیرفت چندی قبل باعث مرگ کودکی ۹ ساله شد اما حتی مرگ این کودک هم موجب نشد مسئولان برای حل مشکل فاضلاب زندان این شهر چاره اندیشی کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: زندان جیرفت به دلیل گسترش این شهر هم اکنون در میانه شهر قرار گرفته است، احداث این زندان در کنار رودخانه فصلی «ملنتی» موجب شده فاضلاب این زندان در کانالی بزرگ در حاشیه این رودخانه سرازیر شود.

نزدیک بودن این کانال به محل زندگی مردم موجب شده که کودکان برای بازی به بستر رودخانه روی بیاورند. روزهای انتهایی دی ماه بود که کودکی ۹ ساله به دلیل عدم پوشش مناسب کانال در آن سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

اما از این حادثه ۱۴ روز می‌گذرد ولی هنوز هیچ اقدامی برای پوشش کانال و تخلیه آن انجام نشده است، مطالبه جابجایی زندان جیرفت از داخل شهر به حومه و یا حداقل ساماندهی فاضلاب این مجموعه سال‌ها توسط مردم این شهر مطرح شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مطالبه جابجایی زندان جیرفت از داخل شهر به حومه و یا حداقل ساماندهی فاضلاب این مجموعه سال‌ها توسط مردم این شهر مطرح شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است

بازی کودکان هنوز هم در مجاور این کانال ادامه دارد و عدم ساماندهی این کانال خطر جدی را مقابل چشم کودکانی قرار داده است که درکی از خطر در کمین نشسته ندارند.

برادر کودکی که چندی قبل درون کانال سقوط کرد، خودش کودکی هفت ساله است و شب‌ها از کابوس لحظات جان باختن برادرش خواب ندارد این کودک به خبرنگار مهر می‌گوید: همیشه برای بازی به رودخانه می آییم اما روز حادثه برادر از گوشه کانال درون آب سقوط کرد و بچه‌های بزرگ‌تر هر کار کردند نتوانستند نجاتش دهند.

کسی جوابگوی غرق شدن پسرم نیست

پدر این کودک نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: پسرم محمد را از دست دادم و کسی هم جوابگو نیست، سالهاست بوی این فاضلاب ما را آزار می‌داد و بارها درخواست دادیم که کانال حداقل برای جلوگیری از سقوط مردم حصار کشی شود اما در نهایت فرزند خودم قربانی شد.

وی افزود: کودک من در این فاضلاب غرق شد اما پس از روزها هنوز هیچ کاری برای حصارکشی کانال انجام نشده آیا نمی‌توانستند با تانکر این فاضلاب را خالی کنند؟

وی گفت: فرزندم همراه پسر همسایه برای بازی به رودخانه آمده بود، سر کانال باز بود و فرزندم داخل فاضلاب سقوط کرد! چرا با گذشت ۱۳ روز از این حادثه روی این کانال را نگرفتید فکر نمی‌کنید یک کودک دیگر قربانی می‌شود؟

وی می‌گوید: تقدیر بود که بچه من قربانی شود اما مسئولی که در این زمینه باید پاسخگو باشد کجاست؟ چرا برای رفع خطر کاری نمی‌کنند؟

این حادثه به دلیل بی مسئولیتی مدیران مرتبط روی داده است و تقاضا داریم هر چه زودتر فکری به حال مردم این منطقه کنند

یکی از ساکنان آپارتمان‌های مجاور این کانال به خبرنگار مهر می‌گوید: این حادثه به دلیل بی مسئولیتی مدیران مرتبط روی داده است و تقاضا داریم هر چه زودتر فکری به حال مردم این منطقه کنند.

وی افزود: جان بچه‌ها و رهگذران در این منطقه در خطر قرار دارد طول این کانال حدود ۱۰ متر و عمقی نزدیک ۵ متر دارد آیا مدیران شهر قبول می‌کنند چنین کانالی مملو از فاضلاب در کنار خانه شأن باشد؟ سالهاست این مشکل را مطرح می‌کنیم اما هیچ اقدامی برای حل مشکل نشده است شدت بوی فاضلاب به حدی است که بسیاری از مردم خانه‌های خود را خالی کرده‌اند.

وی بیان کرد: افرادی هم که هنوز در آپارتمان‌های و خانه‌های اطراف زندگی می‌کنند چاره‌ای ندارند و در تمام ساعت شبانه روز به خصوص شب که باد بوی فاضلاب را به سمت مناطق مسکونی می‌آورد در عذاب هستند.

وی گفت: خانه‌ها و آپارتمان‌ها در ۱۰ متری رودخانه هستند و مشخص نیست چه کسی و با چه توجیهی این کانال را در اینجا احداث کرده و سوال این است که چرا مدیران فعلی کانال را تخلیه نمی‌کنند.

زهرا عباسی یکی از شهروندان ساکن حاشیه ملنتی است که به خبرنگار مهر می‌گوید: سال‌ها این مشکل را پیگیری کرده‌ایم، فرمانداری تا شهرداری و اداره زندان‌ها و حتی نماینده‌های مجلس را در جریان مشکل گذاشته‌ایم اما مشخص نیست چرا کسی کاری نمی‌کند، کودکان ما هر روز در بستر رودخانه در حال بازی هستند اگر کودک دیگری در این کانال غرق شود چه کسی جوابگوست.

۲۰ سال است که بوی فاضلاب مردم را آزار می‌دهد و مسئولان سکوت کرده‌اند

بتول میرقاسمی یکی دیگر از شهروندان جیرفتی است که می‌گوید: سوال من این است که آیا در کنار خانه مردم و در حاشیه رودخانه ملنتی جای فاضلاب است؟

کودکان من چند ماه قبل مریض شدند و پزشک علت مریضی فرزندانم را آلودگی زیست محیطی اعلام کرد

وی می‌گوید: شهرداری چرا برای ساماندهی شهر کاری انجام نمی‌دهد، ۲۰ سال است ما داریم زجر می کشیم، ما هم شهروند جیرفت هستیم، در تمام فصول سال نمی‌توانیم آسایش داشته باشیم بوی بد فاضلاب مردم را آزار می‌دهد.

وی افزود: کودکان من چند ماه قبل مریض شدند و پزشک علت مریضی فرزندانم را آلودگی زیست محیطی اعلام کرد.

هیچ مجوزی برای احداث کانال فاضلاب داده نشده است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان جیرفت در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سازمان‌ها و نهادها مکلف هستند قبل از اجرای هر گونه طرح و صدور هر گونه پروانه بهره برداری استعلام‌های لازم را از ادارات مربوطه اخذ کنند.

مطهره قریشی گفت: اداره زندان این کار را انجام نداده است و چون بارها تذکر داده شده است مجبور به پیگیری هستیم.

وی وجود این فاضلاب را موجب آلودگی محیط زیست و رودخانه ملنتی و محیط زندگی مردم دانست.

زندان جیرفت باید در اسرع وقت به خارج از شهر منتقل شود

فرماندار جیرفت نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: از بروز این حادثه متاسف هستیم و مسئولان مربوطه باید هر چه زودتر برای محصور کردن و پوشاندن روی این کانال در کوتاه مدت اقدام کنند.

ابوذر عطاپور بیان کرد: بروز حادثه فوت کودک ساکن اطراف رودخانه بسیار تأسف بار است و باید هر چه زودتر اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز مجدد چنین حوادثی انجام شود.

بروز حادثه فوت کودک ساکن اطراف رودخانه بسیار تأسف بار است و باید هر چه زودتر اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز مجدد چنین حوادثی انجام شود

وی تصریح کرد: این کانال برای جمع آوری فاضلاب زندان حفر شده و از سازمان زندان‌های کشور می‌خواهیم به صورت فوری تکمیل زندان جدید شهر که خارج از محدوده شهری است را در دستور کار قرار دهند و با انتقال زندان به خارج از شهر مشکلات مردم را رفع کنند.

وی ادامه داد: مردم و ساکنان اطراف دائماً از بوی این فاضلاب گلایه دارند.

انتظار می‌رود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل زندان جیرفت که کلنگش در سال ۹۷ بر زمین زده شده اما نیمه کاره مانده است به صورت فوری اختصاص یابد.

از سوی دیگر در اسرع وقت دستگاه‌های مربوطه نسبت به حصار کشی و بستن رویه کانال فاضلاب اقدام کنند.

کد خبر 5136573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      0 0
      سیستم زیرزمینی انتقال فاضلاب یا همان اگو و تصفیه خانه فاضلاب از ضروریات هر شهری است، سرمایه گذاری در جهت تکمیل زیرساخت های شهری از سوی بخش خصوصی را تسهیل کنیم، برای حفظ محیط زیست نیز مناسب است، زندان ها را نیز به حومه شهر ها منتقل کنیم، توجه به ایمنی معابر شهری از وظایف شهرداری ها میباشد