۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

پیه‌سوز سفالی، المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد

پیه‌سوز سفالی، المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد

تفرش- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: پیه سوز سفالی، به عنوان المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی مرزبان شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، اظهار کرد: شهر زیرزمینی تفرش از سال ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال طی انعقاد قرارداد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور و نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی مورد کاوش مرحله اول قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه، در فصل اول این کاوش، چهار هزار و ۵۰۰ قطعه سفال، کاشی‌های زرین‌فام و لاجوردی کشف شد که قدمت این دستکند را می‌توان بین سده‌های ۵ تا ۱۰ هجری قمری تخمین زد، افزود: خرداد ماه ۱۳۹۹ فاز دوم کاوش‌های دستکند ترخوران تفرش با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال از سوی شهرداری تفرش آغاز شد.

مرزبان اظهار کرد: براساس کاوش‌های صورت گرفته، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که به‌عنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچک‌تر فضای مسکونی کاربرد داشته‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان مرکزی خاطر نشان کرد: همزمان با کاوش‌های باستان‌شناسی، عملیات ساماندهی و آماده‌سازی محوطه برای بازدید عموم نیز در دستور کار قرار داشته است، به گفته مرزبان: عملیات ساماندهی و آماده‌سازی در محوطه دستکند زیرزمینی تفرش برای بازدید عموم نیز در حال انجام است و تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آماده بازدید برای گردشگران خواهد بود و همزمان با این عملیات، ِالمان ورودی این شهر نیز مشخص شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: پیه‌سوز سفالی به عنوان المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش انتخاب شده است که به تازگی روند ساخت آن به اتمام رسیده و با انجام لعاب فیروزه‌ای بر روی آن آماده نصب در ورودی شهر است و در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار می‌گیرد.

کد خبر 5214737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha