۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷

مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

۱۹۸ بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده‌اند

۱۹۸ بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده‌اند

کرج- مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به اینکه در مجموع آثار ثبتی، ۲۱۷ بنا و محوطه تاریخی وجود دارد، اظهار کرد: ۱۹۸ بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون محمدی صبح پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولویت تعیین عرصه و حریم برای آثاری است که داخل بافت شهر و روستا هستند و یا از لحاظ تاریخی ارزش ویژه‌ای دارند.

او ادامه داد: تپه ازبکی، موشلان تپه، زال تپه، پردیس کشاورزی، کاروانسرای ینگی امام، کارخانه قند و… از جمله این آثار هستند.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ۱۰۳ بنای تاریخی، ۱۱۴ تپه و محوطه، ۲۸ اثر طبیعی، ۳۰ اثر منقول و ۳۴ اثر ناملموس در فهرست آثار ثبت ملی شده البرز تا پایان سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

محمدی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز سه اثر ناملموس و دو اثر طبیعی در استان ثبت شده، گفت: در مجموع ۴۳۰ اثر با ارزش تاریخی، طبیعی و فرهنگی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۳۱۴ اثر ثبت شده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی زیادی در استان البرز داریم که نیاز به کاوش و تعیین عرصه و حریم دارند اما اعتبار کافی برای این موضوع تخصیص داده نمی‌شود. بنابراین هر سال توانایی تعیین عرصه و حریم یک یا دو اثر را داریم.

کد خبر 5655856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha