۷ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۰۰

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان:

ثبت جهانی چاقوی زنجان پیگیری می شود

ثبت جهانی چاقوی زنجان پیگیری می شود

زنجان-مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از پیگیری برای ثبت جهانی چاقوی زنجان خبرداد و گفت: در حوزه صنایع‌ دستی، زنجانی ها را با هنر چاقوسازی می شناسند.

به گزارش خبرگزاری مهر،  سید سعید صفوی روز چهارشنبه گفت: چاقوی زنجان صنعتی که با هنر عجین شده است و می‌توان اوج هنر و خلاقیت در آثار چاقوسازان زنجانی دید. رونق بیشتر این هنر می‌تواند علاوه بر حفظ این میراث چندین هزارساله سبب احیای آن در نقطه‌نقطه استان شود و قشر عظیمی از جوانان بیکار را به این رشته و صنعت مشغول کند.

وی افزود: در حوزه صنایع‌دستی، زنجانی‌ها را با هنر چاقو سازی شأن می‌شناسند.. پیشینه ساخت چاقو در زنجان ۲۳۵۰ سال است که با یافتن مرد نمکی شماره ۴ مشخص شد چاقوسازی از دوران هخامنشیان در زنجان رواج داشته است و روز ۱۶ دی ماه روز چاقوی زنجان نام گذاری شده است و ثبت جهانی چاقو در حال در حال پیگیری است.

صفوی گفت: ورکشاپ یا همان آموزش زنده یک روزه توسط هنرمندان در حاشیه این نکوداشت برگزار خواهد شد و مجموعه دار چاقوساز استان هم کلکسیون فاخر خود را به نمایش خواهد گذاشت.

دومین مراسم نکوداشت روز ملی چاقوی زنجان با همکاری انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان و برخی دستگاه‌های اجرایی استان برگزار می‌شود.

کد خبر 5666699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha