۱۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۵

زبان کوچک ما می‌تواند حرف‌های خوب هم بزند

زبان کوچک ما می‌تواند حرف‌های خوب هم بزند

فریبا کلهر در داستان «زبان کوچکی که حرف‌های خوب می‎‌‌زند» غیرمستقیم از کودکان خواسته تا با دوستان خود به نرمی و مهربانی رفتار کنند و خوب حرف بزنند و منطقی باشند و به جای غرزدن و دعوا کردن، با آرامش و دلیل و برهان، دوست یا طرف مقابل خود را راضی به انجام کاری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، کلهر در این کتاب می‌نویسد:‌ «سنجاب کوچولو، گنجشک و میمون، روی درختی زندگی می‌کردند. آنها دوستان خوب و مهربانی بودند. با خوبی و خوشی با هم زندگی می‌کردند و می‌گفتند و می‌خندیدند. یک روز که فقط میمون روی درخت بود، زرافه‌ای به درخت نزدیک شد.

میمون، زرافه را دید که دسته دسته، برگ‌ها را می‌کند و می‌خورد. برای همین، جلو رفت و داد زد: «تو که داری همه برگ‌ها را می‌خوری!»... زرافه، همان‌طور که برگ‌ها را می‌جوید، گفت: پس فکر کردی دارم برگ‌ها را بو می‌کنم؟ غذای ما زرافه‌ها برگ درخت است.»

و این آغاز ماجراست. زرافه‌ای به جنگل آمده و می‌خواهد تمام برگ‌ها را بخورد. آن‌ هم برگ‌های درختی که سنجاب و گنجشک و موش بر آن زندگی می‌کنند. به حرف میمون گوش نمی‌کند حتی تهدیدش را جدی نمی‌گیرد.

میمون، ماجرا را با سنجاب در میان می‌گذارد و از او کمک می‌خواهد تا زرافه را از خوردن برگ‌ها باز دارد.
سنجاب هم می‌آید و می‌گوید: «آهای زرافه شکمو! چه‌قدر برگ می‌خوری؟ دل درد می‌گیری!» .... اما زرافه بی‌توجه به آنها، برگ‌‎ها را می‌خورد. دیگر سنجاب و میمون خسته شده بودند.»

اما گنجشک با زبان نرم و لحن مهربانش، زرافه را راضی می‌کند تا دست از خوردن برگ‌ها بردارد. گنجشک به زرافه می‌گوید: «مزاحم تو نمی‌شوم. غذایت را بخور. تمام برگ‌های این درخت را بخور. به کار آن سه تا دوست چه کار داری؟»

تازه زرافه متوجه می‌شود که به جز خودش، کسان دیگری هم به این درخت و شاخ و برگ آن نیاز دارند. به همین‌خاطر پرسید: «کدام سه تا دوست؟».... گنجشک گفت: «ناراحت نشو! همان سه دوستی که سال‌هاست روی این درخت زندگی می‌کنند.... اگر تو تمام برگ‌های این درخت را بخوری، آن سه تا دوست مجبور می‌شوند از این‌جا بروند. آن وقت از هم جدا می‌شوند و غصه می‌خورند. ولی تو کاری به این کارها نداشته باش.»

اما زرافه هم احساس دارد و دلش نمی‌خواهد باعث جدایی سه دوست شود. او فقط یک زرافه گرسنه است و برایش فرقی نمی‌کند برگ کدام درخت را بخورد. به همین خاطر از گنجشک تشکر می‌کند و می‌گوید»«خوشحالم که آمدی و همه چیز را به من گفتی.»

فریبا کلهر در داستان «زبان کوچکی که حرف‌های خوب می‎‌‌زند» غیرمستقیم از کودکان خواسته تا با دوستان خود به نرمی و مهربانی رفتار کنند، خوب حرف بزنند، منطقی باشند و به جای غرزدن و دعوا کردن، با آرامش و دلیل و برهان، دوست یا طرف مقابل خود را راضی به انجام کاری کنند.

این کتاب که با تصاویر فرید آمالی همراه است را نشر نگارینه در 2000 نسخه و به قیمت 3000 تومان برای گروه سنی الف و ب منتشر کرده است.

کد خبر 2150997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha