۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰

گزارش مهر/

کلید تغییر مدیران استان مرکزی زده شد/ مدیران؛ بومی و غیر پروازی انتخاب شوند

کلید تغییر مدیران استان مرکزی زده شد/ مدیران؛ بومی و غیر پروازی انتخاب شوند

اراک - خبرگزاری مهر: روی کار آمدن دولتهای جدید با شعارها و اهداف گوناگونی که دارند منجر به ایجاد تغییرات در همه دستگاه های اجرایی می شود. هر کدام از دولتها بنا به شعار و گفتمانی که مطرح کرده اند افرادی را متناسب با گفتمان خود به کار می گیرند تا این شعارها را به منصه ظهور برسانند و در ادامه این مدیران ارشد و استانی هستند که با خدمات خود به مردم زمینه ساز حماسه ای دیگر می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، با انتخاب استاندار مرکزی از سوی دولت دهم، پیش بینی تغییرات مدیران در استان امر واضحی بود که به زودی محقق می شود و محمد حسین مقیمی کم حرف و سر به زیر استان مرکزی هم با جایگزینی افراد کارآمد و هم سو با خود و با تشکیل گروه کاری مرتبط، ساز خدمت رسانی به استان را نو می کند. به این ترتیب برنامه چهار سال آینده استان و مردمش، با مدیرانی با گفتمان تدبیر و امید کوک شود.

اولین خبر تغییر اساسی در استان، از تغییر معاون سیاسی و امنیتی استان که البته در آستانه بازنشستگی نیز هست خبر می دهد و گویا قرار است شکراله حسن بیگی به جای ابوالقاسم نصرالهی سکان سیاست استان را به دست بگیرد.

 اولین تغییر اساسی در استان، از معاون سیاسی و امنیتی

نصرالهی بیش از پنج سال پیش از کرمان به اراک آمد تا آخرین سالهای کاری اش را در استان امام بگذراند و  هم اکنون آخرین روزهای کاری خود را طی می کند.

استاندار مرکزی که اصلاح طلب و زاده خمین زادگاه امام راحل است، شکراله حسن بیگی را که او هم اصلاح طلب و همشهری اش است و فرمانداری یکی از شهرهای استان را در کارنامه خود دارد را برای پست معاون سیاسی و امنیتی استان انتخاب کرده است.

 

از سیاست که بگذری نوبت به صندلی عمرانی استانداری می رسد که معاون جدید آن با روی کاری استاندار منصوب می شود حوزه ای که عملکرد درست در آن رضایت مندی مردم را درپی خواهد داشت و عملکرد نامناسب گلایه مندی مردم را.

پیش بینی ها از تغییر معاونت عمرانی و منابع استانی استان خبر می دهد

پیش بینی ها از تغییر معاونت عمرانی و منابع استانی استان خبر می دهد و اکنون سایت ها و وبلاگ های مختلف در استان مرکزی این موضوع را در صدر اخبار خود قرار دادند عده ای سوال می کنند چرا دکتر کریمی شهردار سابق اراک که اکنون معاون عمرانی استانداری مرکزی است در این سمت بکار گرفته نشود و عده ای نیز نام هایی چون زندوکیلی، کریمی، شعیبی، اسکندری را برای این سمت زمزمه می کنند.

فرمانداری های استان در رده بعدی تغییر مطرح می شوند و بیش از همه نام اراک زمزمه می شود. فرماندارانی که نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتخاب آنها مهم است و گاه با صلاحدید نمایندگان انتخاب می شوند. اما هنوز مشخص نیست کدام گزینه متناسب با گفتمان دولت و نظر نمایندگان به توافق نماینده دولت و مردم برسد.

مقیمی یکی از محورهای انتخاب مدیرانش را تلاش آنان بر اساس برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز دانسته و متفاوت بودن عقیده سیاسی را تنها عامل تغییر نمی داند.

استاندار استان مرکزی معتقد است: ملاک دولت اعتدال برای انتصاب مدیران، شایسته سالاری و توانمندی است و دولت اعتدال به دنبال استفاده از تمامی توان و ظرفیت ها برای دستیابی به اهداف توسعه ای است و هر گروه و فردی که خود را باشعارهای دولت همسو کند در دایره پذیرش است.

وی می گوید: هدف دولت جبران مشکلات معیشتی و اصلاح ساختار بیمار اقتصادی در کوتاه مدت با منابع مالی محدود و استفاده از نیروهای مجرب و کارآزموده است و هرکس برای تحقق این اهداف لبیک بگوید از او استقبال می شود.

در مورد تغییر معاونت برنامه ریزی استانداری، معاونتی که تخصیص بودجه ها در دست اوست کمتر شنیده می شود و باید منتظر ماند و دید صندلی بودج های و برنامه ریزی به چه کسی می رسد.

اما در میان هیاهوی تغییرات آنچه مهم است خدمت است که با هردیدگاه و شرایطی نباید فراموش شود. حل قصه مشکلات و چالش های استان به مردان عمل نیاز دارد،  مدیرانی فارغ از گرایش های سیاسی که در وهله اول خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند خدمت به کسانی که با رای خود موجبات رقم زدن خدمت انها را فراهم کردند. حال نوبت مدیران دولت یازدهم است که حماسه ی دیگر را رقم بزنند.

بیکاری، آلودگی هوا، توسعه نامتوازن و لزوم توجه به فرهنگ و بافت اجتماعی استان چالش هایی است که هر کس با هر دیدگاهی به سر کار می آید باید به آنها توجه کند. بیکاری که  منجر به کاهش ازدواج، کاهش میزان زاد و ولد و پیری جمعیت شده است. کاهش زاد و ولدی که این روزها دغدغه رهبر انقلاب شده است.

افزایش طلاق در دو شهر صنعتی اراک و ساوه بواسطه تغییرات مهاجراتی امری جدی است که نباید ساده از آن عبور کنیم.

افرادی پاک دست به کار گرفته شوند

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در اولین روزهای تغییر استانداران خواستار معرفی افرادی برای مدیریت ها شد که دست پاکترین افراد بوده و تلاش آنها برای رضایت نظام و مردم و انقلاب است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اینکه مردم مطالباتی از جمله ترمیم وضعیت اقتصادی دارند افزود: انتخاب ها باید برای کاهش مشکلات باشد و در بند نگاههای سیاسی نباشد.

همچنین در میان نقطه نظرات نمایندگان و نماینده ولی فقیه، اظهار نظرهای امام جمعه نیمور تأمل برانگیز بود. حجت الاسلام محمد تقی لطفی خواستار انتخاب مدیران بومی و غیر پروازی شده است به این دلیل که مدیرانی که بخواهند در مدت کوتاهی در استان برای مدیریت بمانند معمولا دارای کارایی پایین هستند.

حجت الاسلام لطفی  در جلسه شورای اداری شهرستان محلات با بیان اینکه، بی ثباتی مدیران بخوبی مشهود و جابه جایی مدیران به برنامه ها ضربه می زند افزود: در پست های اصلی این استان به طور معمول افرادی منصوب می شوند که هیچ یک بومی استان نبودند.

مدیریت ارشد استان در انتصاب مدیران کارآمدی را در نظر بگیرد

حجت الاسلام لطفی تصریح کرد: مدیریت ارشد استان باید در انتصاب مدیران کارآمدی را در نظر گرفته و برای پست های کلان و اجرایی باید مدیران متخصص و کارآمد باشند و تعهد و تخصص باید در کنار هم بوده و و هیچ کدام از این دو به تنهایی کارایی لازم را دارا نیست.

استان مرکزی استانی صنعتی است و مشکلات آن با دیگر شهرهای غیر صنعتی کمی متفاوت است. صنعت و مدرنیزه شدن هر چند محسناتی برای استان و کشور به همراه داشته اما این محسنات ارمغان های نامبارکی نیز با خود داشته است که رفع تبعات منفی آن در گرو برنامه ای مدون با مدیرانی کارشناش و کارآمد است.

به طور مثال مردم شهرهای صنعتی با پدیده ای به نام گروه کارگری مواجهند. گروهی که مطالبات انها با استانی که قسمت اعظم ان را کشاورزان تشکیل می دهند تفاوت دارد. آنها امنیت شغلی می خواهند و کشاورزان ثبات بازار. کارگران افزایش حقوق و دستمزد می خواهند و انها ابزار و آلات مدرن برای کشاورزی.

این مطالبات متفاوت، برنامه ریزی متفاوت و اجرای متفاوت تر از سوی مدیران ارشد و استانی می خواهد تا بتواند بخشی از این خواسته ها از شعار به عمل تبدیل شود و نسیم خوش خدمت را مردم احساس کنند.

کد خبر 2167934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha