۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۲۷

رجایی:

سنت حسنه وقف مورد توجه قرار گیرد/ لزوم چاره‌اندیشی برای بهره‌وری اقتصادی از موقوفات

سنت حسنه وقف مورد توجه قرار گیرد/ لزوم چاره‌اندیشی برای بهره‌وری اقتصادی از موقوفات

اراک - خبرگزاری مهر: نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به اهمیت و جایگاه وقف اشاره کرد وگفت: وقف یکی از سنت های حسنه است که ریشه در دین مبین اسلام دارد که باید به آن توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس رجایی ظهر دوشنبه در نشست هم اندیشی روسا، معاونان و کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اینکه این سنت حسنه مبادله اقتصادی وسیعی را در بر می گیرد افزود: اگر این سنت حسنه درست عمل شود می توان بخشی از مسائل اجتماعی و اقتصادی را حل کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان مرکزی یکی از استانهایی است که در این زمینه کارهای بسیاری صورت گرفته ایجاد مرکز مدرن تصویربرداری در استان را نشان از فعالیت این ادره کل دارد.

 نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس همچنین از تصویب انتشار اوراق مشارکت برای توسعه موقوفات و بقای متبرکه خبر داد و گفت: یک پنجم این اوراق را استان مرکزی تقبل کرده است.

لزوم چاره‌اندیشی در جهت حداکثر بهره‌وری اقتصادی از موقوفات

وی با تأکید بر لزوم چاره‌اندیشی در جهت حداکثر بهره‌وری اقتصادی از موقوفات،گفت: وقف سیستمی پویا و بازوی نیرومند کشور در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود و از کارکرد تاثیرگذاری در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی, فرهنگی و.. در جامعه برخوردارست؛ لذا باید تدابیری اندیشید تا از این منبع عظیم و غنی در راستای توسعه اقتصادی کشور بهره مطلوب گرفت.

رجایی در ادامه افزود: تمدن، فرهنگ و اندیشه زیربنای توسعه همه‌‌جانبه هر کشوری محسوب می‌شود؛ اما همین تمدن و فرهنگ نیز در کنار توجه به مسائل اقتصادی و توسعه حوزه اقتصادی است که به پیشرفت خواهد رسید.

رجایی با تأکید بر ترویج فرهنگ وقف در جامعه و لزوم اطلاع‌رسانی در زمینه موقوفات تصریح کرد: سنت حسنه وقف از زمان صدر اسلام تاکنون مورد توجه همگان قرار داشته و موقوفات بسیاری نیز با نیات متعدد در کشور وجود دارد که بعضاً برخی از این موقوفات مورد نیاز روز جامعه نیست و بنا بر نیازهای روز گذشته وقف شده‌اند؛ لذا امروز می‌طلبد موقوفات جدید و نیات واقفان خیراندیش را با اطلاع رسانی به سمت نیازهای روز جامعه و ایجاد وقف‌های جدید سوق دهیم.

هدایت نیت های واقفین به سمت و سوی رفع مشکلات اجتماعی موضوعی بود که مورد تاکید نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس قرار گرفت.

وجود بیش از پنج هزار موقوفه در استان مرکزی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هم با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل به وجود بیش از پنج هزار موقوفه در استان اشاره کرد و گفت: باید تلاش شود تا نیات واقفین محقق شود.

حجت الاسلام عباسیان ،ارتقای سطح فرهنگی و موقوفات را از اولویت این اداره کل برشمرد و گفت: باید تلاش شود تا استان مرکزی به قطب فرهنگی تبدیل شود.

 وی در این نشست از اجرای طرح آرامش بهاری و طرح دست های مهربان با موضوع اجرای نیات واقفین به منظور کمک به ایتام و نیازمندان در آستانه سال نو خبر داد.

در نشست هم اندیشی روسا، معاونین و کارشناسان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی مقرر شد از اراضی اوقاف استفاده کاربری در بخش کشاورزی شود تا بکارگیری و استفاده از روش های نوین و مدرن این بخش در اقتصاد استان تحول ایجاد شود.

 

کد خبر 2248409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha