۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵

گزارش خبری/

استان مرکزی پایتخت ورزش همگانی زمستانی کشور/ ورزش در آب با آب درمانی تفاوت دارد

استان مرکزی پایتخت ورزش همگانی زمستانی کشور/ ورزش در آب  با آب درمانی تفاوت دارد

اراک - خبرگزاری مهر: توجه به ورزش همگانی وضرورت توسعه آن در جوامع ماشینی امروز از موضوعات مورد توجه مسئولین ورزشی استان مرکزی بوده و تلاش گسترده در این حوزه باعث شده تا این استان بتواند عنوان پایتخت ورزش همگانی زمستانی کشور را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با ماشینی شدن فعالیت‌ها در جوامع، با کم تحرکی و کاهش فعالیت‌های روزانه افراد روبرو هستیم اما ورزش همگانی راهکاری ارزان، در دسترس، فراگیر و مؤثر است به طوری که در رسیدن به دروازه‌های توسعه همه جانبه، موجب تقویت تعامل اجتماعی شده است.

ورزش همگانی موجب شکوفایی استعدادها می‌شود و به عنوان یک پدیده اجتماعی به دلیل تنوع در کارکردها، اثرهای متقابلی را روی سایر پدیده‌های اجتماعی دارد.

در گذشته افکار عمومی مردم به ورزش به عنوان بازی و سرگرمی مطرح بوده اما امروزه از منظر اقتصادی محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و از منظر پزشکی عامل مهمی برای حفظ سلامت جسم و روح افراد جامعه به شمار می‌آید.

ورزش همگانی نشاط و شادابی را به جامعه تزریق می کند

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: جامعه به ورزش در تمامی رشته ها نیاز دارد اما ورزش همگانی از اهمیت والاتری برخوردار است چرا كه نشاط و شادابی را به جامعه تزریق می كند.

سعید ملکی ورزش همگانی را عاملی موثر در توانمندسازی اراده و افکار انسان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: ما به دنبال ترویج ورزش همگانی در سطح استان مرکزی هستیم.

وی  ادامه داد: پرداختن به ورزش‌های همگانی، بسط و توسعه آن یکی از رسالت‌های اجتماعی و فرهنگی رسانه‌ها محسوب می‌شود.

 استان مرکزی پایتخت ورزش همگانی زمستانی کشور شد

مدیرکل تربیت بدنی استان مرکزی در ادامه از انتخاب استان مرکزی به عنوان پایتخت ورزش همگانی زمستانی کشور خبر داد و گفت: برخورداری از ظرفیت های طبیعی در نقاط مختلف استان مرکزی و حضور گسترده و پر شور مردم اراک در همایش پیاده روی خانوادگی بهمن ماه سال گذشته از مهم ترین شاخص های این انتخاب بوده است.

وی با اشاره به قابلیت های منطقه تفریحی دره گردو اراک (کوه سرخه) گفت: با حمایت های استانداری استان و فدراسیون های ورزش همگانی و کوهنوردی می توان این منطقه را به قطب ورزش های همگانی زمستانی کشور تبدیل کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی بیان کرد: ترویج ورزش همگانی در سطح استان نیاز به کمک های مالی از سوی مسوولین ارشد استانی و شهرستانی دارد چرا که بدون کمک مالی نمی توان این ورزش را گسترش داد.

ملکی یادآور شد: اگر چه گسترش ورزش حرفه ای و قهرمانی برای ایجاد انگیزه در بین جوانان برای هر کشوری ضروری است، اما گسترش ورزش همگانی نشاط و سلامتی اقشار مختلف مردم را به همراه دارد.

ساماندهی بیش از 18 هزار ورزشکار در ورزش همگانی استان مرکزی

رییس هیات ورزش همگانی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از ساماندهی بیش از 18 هزار نفر در سال گذشته در ورزش همگانی این استان خبر داد و گفت: استان مرکزی توانسته در میان 31 استان کشور در رشته های همگانی و برگزاری همایش های پیاده روی جزو استان های پیشتاز و دارای جایگاه ممتاز کشوری قرار گیرد.

نصرالله نان بده  ادامه داد: حضور مستمر و منسجم در مسابقات بزرگسالان، طناب زنی ، برگزاری همایش ها ، جشنواره های ورزشی، اعزام به مسابقات، کسب امتیاز برای میزبانی مسابقات کشوری، برگزاری اردوهای ورزشی ، تجهیزات و برخورداری از سایت اینترنتی از شاخص های مهمی است که باعث شده استان مرکزی در ورزش های همگانی جزو برترین های کشور باشد.

وی در ادامه از فعالیت 22 کمیته زیر مجموعه ورزش های همگانی در استان مرکزی خبر داد و گفت:در حال حاضر 144 ایستگاه ورزش همگانی در نقاط مختلف استان ایجاد شده است.

رئیس هیئت ورزشهای همگانی استان مرکزی با تاکید بر ضرروت استفاده از دستگاه های استاندارد در پارک ها خبر داد و گفت: استفاده از دستگاه های غیر استاندارد پیامدهای سوء خواهد داشت و براین اساس باید دستگاه های استاندارد در پارک ها نصب شود و همچنین استفاده صحیح از دستگاه ها باید آموزش داده شود و حضور مربیان کارآمد و با تجربه نیز از ضروریات است.

نان بده  با بیان اینکه بنابر اعلام فدراسیون ورزش همگانی جمهوری اسلامی هم اکنون 21 درصد از مردم کشور به ورزش همگانی می پردازند گفت:  فدراسیون دریک برنامه تدوین شده تا سال 1404 با شعار حرکت به سوی ایرانی شاداب،فعال و سالم امیدوار است این تعداد به 50 درصد در سراسر کشور برسد.

وی با اشاره به نقش ورزش در سلامت و نشاط انسان ها اظهارکرد: ورزش باعث توسعه مهارت های روانی افزایش آمادگی و راهی برای ارتقای بهداشت روانی جوانان و نوجوانان است

ساماندهی بیش از 10 هزار ورزشکار زن در هیئت ورزشهای همگانی

نائب رئیس هیئت ورزشهای همگانی استان مرکزی نیز از ساماندهی بیش از 10 هزار ورزشکار زن در هیئت ورزشهای همگانی این استان خبر داد و افزود: 42 رشته ورزشی زیر مجموعه ورزشهای همگانی است که خوشبختانه تمامی رشته ها در استان مرکزی فعال هستند.

مریم سوفیانی رشته های ایروبیک، یوگا، آمادگی جسمانی، پلاتس، طناب زنی، ورزشهای بومی محلی، داژبال(وسطی)، چوگو، فیریزبی را از جمله رشته های فعال و پرطرف دار بانوان در این استان عنوان کرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر در شهرستان اراک 45 باشگاه ورزشی تحت نظر هیئت ورزش های همگانی استان مرکزی به فعالیت می پردازند که بیشتر آنها خصوصی هستند.

رشته ایروبیک و آمادگی جسمانی از طرفداران بسیار بالایی در ورزش بانوان برخوردار است

سوفیانی با اشاره به اینکه رشته ایروبیک و آمادگی جسمانی از طرفداران بسیار بالایی در ورزش بانوان برخوردار است ادامه داد: این کمیته 14 رشته ورزشی را در خود گنجانده است که 8 رشته به صورت آزمایشی در آن به فعالیت می پردازد.

این مسئول ورزش های، بادی بالانس، بادی پامپ، جیم استیک، استپ، باراواسل، اسپیرینگ، کرانکیک، TRX را از جمله رشته های کمیته ایروبیک و آمادگی جسمانی دانست و عنوان کرد: در حال حاضر در این کمیته بیش از 500 مربی در استان مرکزی وجود دارد.

"ورزش در آب"  با ورزش "آب درمانی" تفاوت دارد

وی همچنین افزود: "ورزش در آب" یکی دیگر از رشته هایی است که زیرمجموعه این هیئت به شمار میرود و متاسفانه خیلی ها گمان می کنند این ورزش همان آب درمانی است، اما این ورزش کاملا با آب درمانی متفاوت است؛ ورزش "آب درمانی" زیر مجموعه هیئت شنا محسوب می شود.

سوفیانی با اشاره به اینکه "ورزش در آب" در عمق زیاد استخرخ صورت میگیرد و چربی سوزی را به دنبال دارد، ادامه داد: در این رشته ورزشی 14 مربی بانو در سطح استان مرکزی به فعالیت می پردازند.

نائب رئیس هیئت ورزشهای همگانی استان مرکزی یوگا را نیز از جمله کمیته های فعال هیئت همگانی برشمرد و تصریح کرد: این ورزش جسمی و ذهنی در استان مرکزی با فعالیت 122 مربی و 30 داور همراه است.

وی همچنین اظهار داشت: یوگا کودکان نیز در استان مرکزی به صورت فعالانه کار میکند و خوشبختانه با تعداد استقبال کنندگان بالای کودکانی استان مرکزی روبرو است.

سوفیانی در خصوص ورزش صبحگاهی نیز اظهار داشت: ورزش صبحگاهی علاوه بر شهرستانها، روزانه در پارکهای امیرکبیر، معلم، لاله، آزادی، محمدی و سردشت کلانشهر اراک با حضور مربیان مجرب این رشته برگزار می شود.

وی ادامه داد: در فصل تابستان نیز علاوه بر برگزاری ورزش صبحگاهی، این هیئت اقدام به برگزاری وزش شامگاهی و عصرگاهی نیز نموده است و خوشبختانه این طرح نیز با استقبال خوب همشهریان اراکی روبرو بوده است.

این مقام ورزشی در ادامه ابراز داشت: ورزشکاران این هیئت در اکثر مسابقات کشوری و استانی همیشه حرف برای گفتن داشته اند؛ چراکه حضور در مسابقات کشوری یوگا، دو پیاده روی، آمادگی جسمانی، ایروبیک ماراتون، استپ و طناب زنی توانسته اند مقام های اول تا سوم کشوری را کسب نمایند.

وی همچنین ادامه داد: در سالجاری با توجه به برگزاری جشنواره بزرگ زمستانه با حضور قشرهای مختلف استان مرکزی، به دلیل استقبال بیش از یک‌صد هزار نفر در این جشنواره، شهر اراک به عنوان پایتخت برگزاری جشنواره‌های پیاده‌روی زمستانه کشور انتخاب شد که این امر نشانگر اهمیت مردم استان مرکزی به ورزش همگانی است.

فرهنگ سازی بیش از پیش همایش های پیاده روی و خانوادگی

سوفیانی، فرهنگ سازی بیش از پیش همایش های پیاده روی و خانوادگی، ارتقاء کلاس های آموزشی و برگزاری مسابقات متعدد جهت آمادگی جسمی و روحی ورزشکاران را از اولویت های کاری این هیئت برشمرد.

نائب رئیس هیئت ورزشهای همگانی استان مرکزی همچنین در پایان اضافه کرد: نگاه مسئولان و اسلام به سلامتی و اخیرا نگاه مردم به این امر سبب شده که جامعه نسبت به ورزش رغبت پیدا کرده و در حال حاضر باشگاه‌های ما پر از جوانانی است که با علاقه به ورزش می پردازند.

ورزشهای همگانی از کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مهم‌تری نسبت به کارکردهای اقتصادی برخوردار است و باید در جستجوی الگویی مناسب به منظور نهادینه کردن این ورزش در جامعه باشیم.

کد خبر 2265002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha