۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵

توسط مركز اسلامی مطالعات استراتژيك بیروت؛

دومين شماره فصلنامه «الاستغراب» منتشر شد

دومين شماره فصلنامه «الاستغراب» منتشر شد

دومين شماره فصلنامه «الاستغراب» ويژه مطالعات غرب‌شناسی و فهم معرفتی و نقد غرب، توسط مركز اسلامی مطالعات استراتژيك، دفتر بيروت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومين شماره فصلنامه «الاستغراب» ويژه مطالعات غرب‌شناسی و فهم معرفتی و نقد غرب منتشر شد. در این شماره (زمستان ۲۰۱۶) كه به موضوع سكولاریسم اختصاص یافته، محمود حیدر سردبیر فصلنامه، سرمقاله خود را با عنوان «راز سكولاریسم و سحر آن» به‌نگارش آورده است.

در بخش گفتگوهاف یك گفت‌وشنود بین دو جامعه‌شناس آمریكایی مارك جورجنسمایر و روبرت ان‌بیلا با عنوان «سكولاریسم و دین در عصر جهانی‌سازی» می‌خوانیم. گفتگوی دوم با اندیشمند مغربی «محمد سبیلا» می‌باشد كه آقای ادریس هانی متفكر دیگر مغربی با او اجرا كرده و با عنوان «غرب به سكولاریسم رسید تا برخورد میان دین و سیاست را به‌پایان برساند» به‌چاپ رسیده است.

در بخش پر حجم «پرونده» كه به موضوع این شماره یعنی سكولاریسم اختصاص یافته مقالاتی چند به‌چاپ رسیده است. «جامعه پسا سكولاریسم، اصالت بخشی مفهوم و تجربه » از یورگن ‌هابرماس، «دو آمریكای (شمالی و جنوبی) و سكولاریسم، دولت به مثابه انباری برای تلاقی اضداد» از میشلن میلو، «غرب و دیگری، منطق هم‌پوشانی میان سكولاریزاسیون و هژمونی» از عاطف عطیه، «سكولاریسم تساهلی، نگاهی به‌نمونه تاریخی آمریكایی» از پاری ا. كوزمین، «سكولاریسم و ادغام» از كازو ماسورا، «معنویت در عصر سكولاریسم، پژوهشی در سرانجام‌های مدرنیسم تعددگرا» از جمیل قاسم و «جهان به‌عنوان یك حضور متافیریكی» از ادریس هانی مجموعه مقالات این بخش را تشكیل می‌دهد.

در بخش سوم كه «حلقات جدلی» نام گرفته، عناوین زیر را می‌بینیم:

-  سكولاریزاسیون مستبد، جدال دین و دولت در تجربه غرب، از محمد محفوظ

-  جدال پیرامون سكولاریسم در دوران فراسكولاریسم، از جان‌پول ویلام

-  رونه سیاه سكولاریسم، از ادگار موران

-  منازل فلسفه غرب در اندیشه طباطبایی، نقد متدلوژی و بنیادها، از مازن مطوری

-  از نشانه‌های درون، انقلاب فطرت علیه دیكتاتوری سكولاریسم، از كلود آندره.

-  معنویت «عصر جدید» جایگزین سكولاریسم؛ بطلان دیانت فردی، از استیو بروس

-  در صدد نزاع دینی در جهان؛ سكولاریسم راه حل نیست، از اول ویفر

در بخش بعدی مجله با عنوان «شاهد» چارلز تایلور فلیسوف فرهنگ انتقادی مورد بررسی واقع شده كه دو مقاله را در خود جای داده است. «چارلز تایلور: داستان درون، شكل‌گیری و طرح فلسفی» از سیلین سپاكتر و «بازاندیشی در سكولاریسم، تلاشی میان یورگن‌ هابر ماس و چارلز تایلور» از كریگ كالهون.

در بخش باشگاه غرب‌شناسی نیز دو مقاله می‌خوانیم: «زوال سكولاریسم از جهان، طرحی در مقابله با مدرنیسمی كه به دشمنی با دین پرداخت» از پیتر برگر و «مركز و پیرامون، در پی مطلق تمدنی در تاریخ سكولار غرب» از رضا داوودی (این مقاله توسط خانم دكتر دلال عباس از فارسی به عربی ترجمه شده و بدیهی است كه عنوان مقاله در اینجا از عربی به فارسی ترجمه شده است و دسترسی به اصل عنوان فارسی وجود نداشته است).

بخش بعدی این فصلنامه «متون بازیافته» نام گرفته و در آن دو مقاله «اباطیل دهریان»، از سید جمال‌الدین اسدآبادی و «اسلام و مدنیت اروپا» از شیخ محمد عبده باز نشر یافته است.

در بخش «عالم مفاهیم» نیز سه مقاله فراهم آمده است: «سكولاریسم؛ ماهیت، تعریف‌ها و اهداف» از كریم عبدالرحمن، «سكولاریسم چیست؟ نمونه فرانسه» از دانیال مارتان و «داستان سكولاریسم، ریشه‌های تاریخی و چالش‌ها» از لوران گریزون.

در آخرین بخش، با عنوان «فضای كتاب» دو كتاب گزارش و نقد شده است: كتاب اول «سكولاریسم به‌عنوان یك آیین، مطالعات نقدی در اصول و تكیه گاه‌ها» نام دارد كه مجموعه مقالات گروهی از نویسندگان و متفكران ایرانی است كه توسط مركز الحضاره لتنمیه الفكر الاسلامی در بیروت گرد‌آوری و به‌عربی منتشر شده است و آقای عدنان درویش نویسنده و پژوهشگر این مجموعه را نقد كرده است.كتاب دوم نیز با عنوان «سكولاریزم و آزادی وجدان» از چارلز تایلور و ژاكلین ماكلور به زبان فرانسه است كه خانم رشا زین‌الدین پژوهشگر اندیشه غرب آن را معرفی و گزارش و نقد كرده است.

فصلنامه التغریب یا باخترشناسی، شناخت واقعیت‌های غرب، روش‌ها و سیاست‌هایش در قبال شرق و جهان اسلام و نقد آن را بر عهده دارد.

هیأت علمی این فصلنامه متشكل از ۱۲ نفر است كه نام هایی چون دكتر احمدی از ایران، سید حسین نصر از آمریكا و دكتر مظفر اقبال از كانادا در میان آنها دیده می‌شوند.

 

کد خبر 3040065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha