۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵

نوری مطرح کرد:

فرسایش خاک در استان مرکزی 14 برابر حد مجاز است/ فرسایش سالانه 36 میلیون تن خاک

فرسایش خاک در استان مرکزی 14 برابر حد مجاز است/ فرسایش سالانه 36 میلیون تن خاک

اراک-خبرگزاری مهر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: سالیانه 36 میلیون تن خاک در استان مرکزی دچار فرسایش می شود.

ابوالفضل نوری در گفتگو با خبرنگار مهر متوسط فرسایش خاک در استان را حدود 13 تن در هکتار در سال بیان کرد و افزود: این میزان 14 برابر حد مجاز است و این امر تهدیدی بر حوزه های آبخیز استان است.

وی با اشاره به تهیه طرح ملی سیمای فرسایش خاک در سنوات گذشته در استان افزود: بر اساس نتایج حاصل از این طرح بیش از 38 درصد از ارزی استان داری فرسایش خاک متوسط به بالا است.

نوری کاهش آبهای زیرزمینی، کاهش حاصلخیزی خاک، پرشدن سریع مخازن سدها و بندهای خاکی و ایجاد سیلاب های خطرناک را از جمله اصرات نامطلوب فرسایش خاک در استان عنوان کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی توسعه بی رویه دیم زارها، کاربردی غیر اصولی اراضی چرای بیش از حد دام در مراتع از جمله دلایل فرسایش خاک در استان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس نتایج حاصل از طرح تحقیقاتی میزان فرسایش مجاز خاک در سطح استان ارقامی ارائه شده در ارتفاعات همچون کوه ها و تپه های کم عمق سالانه 25 صدم تا نیم صدم تن در هکتار، در دشت های مرتفع، فلاتها، تپه ها ی کم شیب با کاربری مرتفع یک تن در هکتار و در اراضی دیم استان یک تا 1.5 در هکتار در نظر گرفته شده است.

 

 

کد خبر 2195717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha