۲۸ آذر ۱۴۰۱، ۹:۳۴

گزارش مهمان؛

مطبوعات در افغانستان از شمس النهار تا طالبان؛ یک تاریخ ۱۴۰ ساله

مطبوعات در افغانستان از شمس النهار تا طالبان؛ یک تاریخ ۱۴۰ ساله

افغانستان تاریخی ۱۴۰ ساله در حوزه مطبوعات دارد، اما این تاریخ از زمان تاسیس نخستین نشریه تا امروز همیشه پرتلاطم بوده است.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب: علی‬ معروفی‬ آرانی‬، ‬ منتقد‬ و‬ پژوهشگر‬ عرصه‬ فرهنگ‬ در گزارشی که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته، به تاریخ مطبوعات و نشریات در افغانستان پرداخته است.‬

مشروح‬ این مطلب‬ را‬ در‬ ادامه‬ می‌خوانید؛

سال ١٢٥٢ هجری خورشیدی- زمان حکومت امیر شیرعلی خان- را می‌توان سال تولد رسانه در افغانستان نامید. در این سال ‏روزنامه «شمس‌النهار»، نخستین روزنامه‌ای بود که در آسمان روزنامه‌نگاری افغانستان درخشید و صدای آزادی بیان را ‏بلند کرد. مسئولیت این روزنامه را میرزا عبدالعلی خان‬ - رئیس نخستین چاپخانه لیتوگرافی در افغانستان - بر عهده داشت‎.‎

شمس‌النهار در ۱۶ صفحه و در ماه دو یا سه مرتبه منتشر می‌شد. علاوه بر آن، چند مترجم نیز در این نشریه حضور داشت. پس از درگذشت امیر شیرعلی خان، انگلیسی‌ها هم با حمایت ‏از امیر عبدالرحمن خان او را به قدرت رساندند و شمس‌النهار دیگر رسانه افغانستانی منتشر نشد. با مرگ امیر عبدالرحمان خان-در سال ‏‏۱۹۰۱ میلادی- امیر حبیب‌الله خان در کابل به قدرت رسید‎.‎

از روزنامه «شمس النهار» که اولین شماره آن در پانزدهم ذیحجه الحرام ۱۲۹۰ هجری قمری (۱۸۷۳ میلادی) به نشر رسید، به عنوان نخستین جریده مطبوع در افغانستان نامبرده می‌شود؛ در همین دوره است که مطبوعات برای نخستین بار فعالیت خود را با اتکا به قانون آغاز کرده است. (۱)

کارشناسان از رسانه‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه جامعه بشری یاد می‌کنند و یکی از معیارهای آنها سرانه نشریه به ازای هر هزار نفر است. این رقم در کشورهای مختلف با توجه به امکانات، رشد رسانه‌ها، حمایت دولت و علاقه‌مندی مردم و گروه‌ها برای فعالیت در عرصه رسانه‌ای، تغییر می‌کند.در افغانستان مطبوعات بر خلاف رادیو و تلویزیون و سینما کاربرد وسیع‌تری پیدا کرده و به نسبت امکانات، رشدی نسبتاً خوب داشته است.

در قانون اساسی افغانستان ماده ۳۴ چنین آمده است: «آزادی بیان از تعرض مصون است‎ «.‎ مدت زمان صدور مجوز نشریه در افغانستان، ۲۴ ساعت است و افراد می‌توانند قبل از دریافت مجوز، به صورت پیش ‏شماره نشریه خود را چاپ و توزیع کنند‎.‎ هر افغان حق دارد فکر خود را به وسیله گفتار، نوشته، تصویر و یا‬ وسایل دیگر، با رعایت احکام مندرج این قانون اساسی اظهار کند‎‬.‎هر افغان حق دارد مطابق به احکام قانون، به طبع و نشر مطالب، بدون ارائه قبلی آن به مقامات دولتی، بپردازد.» ‬ ‏(۲)

نبود برق و کمبود نیروی کارآمد برای فعالیت رسانه‌های دیداری و شنیداری تا حدودی به توسعه روزنامه و مجله در این کشور کمک کرده است. البته شرایط قومی و نیز فعالیت گروه‌های جهادی که هر یک سعی در انتشار نشریه‌ای را داشتند هم بر کسی پوشیده نیست.

افغانستان در سال (۱۳۵۸) شاهد تجاوز ارتش سرخ بود که پس از آن گروه‌های سیاسی و جهادی شکل گرفتند و ‏هر یک نشریه‌ای را متناسب با خط فکری گروه خود منتشر می‌کردند‎.‎ گرچه در این دوران تیراژ نشریات زیاد نبود، اما تعداد عنوان آنها زیاد بود، برخی به‌صورت روزانه، تعدادی در قالب هفتگی ‏، ماهانه و گاهنامه نیز منتشر می‌شد‎.‎ در چنین شرایطی نشریات گروه‌های جهادی انعکاس‌دهنده اندیشه و مواضع سیاسی، نظامی، عقیدتی و جهادی آنان بود و ‏نشریات دولتی هم بنگاه تبلیغاتی برای حاکمیت بود‎.‎

در این زمان دولت افغانستان تسلط زیادی بر رسانه‌ها داشت و آنچه که در تضاد با افکار و سیاست‌های دولتی بود، به چاپ ‏نمی‌رسید‎.‬ ‎طالبان نیز در زمان حاکمیت پنج ساله خود در افغانستان کنترل شدیدی بر مطبوعات اعمال می‌کرد و فقط مطالب مورد نظر آنها چاپ و منتشر می‌شد. ‎(۳)

بعد از سقوط گروه طالبان در سال (۱۳۸۰) دولت جدید افغانستان، قانون آزادی مطبوعات را اعلام کرد و کنترل ‏و اعمال نفوذهای گذشته را حذف نمود و نشریات قادر به بیان دیدگاه‌های خود شدند‎.‎‬ دولت جدید افغانستان تسهیلاتی برای صدور نشریه فراهم کرد، به گونه‌ای که متقاضیان می‌توانستند با معرفی «مدیر مسئول» و ‏‏ «ارائه درخواست» از وزارت فرهنگ و اطلاعات مجوز چاپ نشریه دریافت کنند‎.‎

بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۳۵۳ خورشیدی، شمارگان روزنامه و مجله در این کشور جهان سومی ۴۹۹ هزار نسخه بود که در سال ۱۳۵۴ به ۵۴۴ هزار نسخه افزایش یافت که‌سرانه آن ۲۷ شماره برای هر هزار نفر بود. از ۱۳۵۹ به بعد گذشته از نشریه‌های دولتی، گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی اقدام به انتشار نشریه کردند. (۳)

مروری دیگر بر تاریخ نشریات با نگاهی به پیشینه صنعت چاپ در افغانستان

پیشینه صنعت چاپ در افغانستان به سال‌های (۱۲۴۷ الی ۱۲۵۸ خورشیدی) بازمی‌گردد که اولین بار کتاب‌های درسی و تمبر پستی طی این سال‌ها در این کشور به چاپ رسید و بعد از آن جراید منتشر شدند. در سال (۱۲۸۴ خورشیدی) نیز نشریه سراج الاخبار منتشر شد، که به دلیل سیاست سختگیرانه دولت وقت این نشریه در آغازین روزهای فعالیت از چاپ باز ماند.

شش سال بعد این نشریه دوباره به همت محمود طرزی منتشر شد که از وی به عنوان پدر مطبوعات افغانستان نام می‌برند. طرزی، با انتشار سراج الاخبار نه تنها به ایجاد جنبش روشنفکری در این کشور کمک کرد، بلکه تلاش داشت تا زبان نوشتاری را به زبان گفتاری نزدیک کند که این کار باعث ایجاد زمینه‌هایی برای رمان نویسی در افغانستان شد.

پس از آن روزنامه انیس در سال (۱۳۰۶ خورشیدی) با تلاش غلام محی‌الدین انیس که از مصر به افغانستان بازگشته بود، منتشر شد که اکنون از این نویسنده افغان به عنوان پدر مطبوعات آزاد افغانستان یاد می‌شود.

در دوران زمامداری امیر «امان الله‌خان» طی سال‌های (۱۲۹۸ الی ۱۳۰۸ خورشیدی) نشریه «ارشاد نسوان» ویژه زنان و «سراج اطفال» برای کودکان به چاپ رسید که به این ترتیب رسانه‌ها در افغانستان از حالت ذکور خارج شدند. مطبوعات در افغانستان همانند برخی کشورها به علت شیوه‌های سخت گیرانه حکومتی و اعمال محدودیت نتوانستند، به طور مرتب منتشر شوند. بعد از سال (۱۳۴۱ خورشیدی) بود که قانون آزادی مطبوعات در افغانستان به تصویب رسید و مردم این کشور شاهد انتشار تعداد زیادی از مطبوعات آزاد بودند. در دوران حاکمیت دولت طرفدار شوروی وقت در افغانستان مطبوعات به دلیل سانسور و نبود آزادی بیان با مشکلات زیادی رو به رو بودند که تنها جراید حزب حاکم در افغانستان آزادی لازم را داشتند. (۴)

در دوران حاکمیت مجاهدین و سقوط کابل به دست این نیروها اغلب مطبوعات آزاد دیگر توان ادامه فعالیت نداشتند و مطبوعات دولتی نیز با مشکلات زیادی روبه رو شدند. احزاب جهادی نیز در این دوران رسانه‌های خاص خود را داشتند که فقط به تبلیغ دیدگاه آنان می‌پرداختند و جریان تفکرسازی نیز در این کشور بسیار کمرنگ شده بود. در زمان طالبان اغلب مطبوعات از فعالیت بازماندند و روزنامه‌های دولتی مانند هیواد، انیس و شریعت به عنوان ارگان مطبوعاتی نیروهای طالبان به چاپ می‌رسیدند. به طور کل با آغاز جنگ‌های داخلی در افغانستان، روزنامه و روزنامه‌نگاری در افغانستان افول کرد و متعاقباً بسیاری از نویسندگان و اصحاب قلم از کشور خارج شدند. تعداد زیادی از تشکل‌های مطبوعاتی فعال در کشور نیز منحل شد. در واقع، با تسلط گروه طالبان در افغانستان، رسانه‌های افغانستان دچار یک رکود بی‌سابقه شد. رسانه‌هایی مانند تلویزیون با نگاه ایدئولوژیک آنها به‌طور کامل مورد بی‌توجهی قرار گرفت و تلویزیون را تعطیل شد و تنها یک رادیو در افغانستان برنامه پخش می‌کرد که صدای شریعت نامیده می‌شد.

نشریه رسمی طالبان شریعت نام داشت که به‌صورت هفته‌نامه در کشور منتشر می‌شد. این نشریه در مناطق زیر نفوذ طالبان توزیع می‌شد. در این بین، در زیر حاکمیت طالبان برخی دیگر از روزنامه‌های قدیمی کابل نیز به فعالیت خود ادامه دادند؛ اما به‌طور کلی دیدگاه امارت اسلامی افغانستان را منعکس می‌کرد. از جمله این نشریات می‌توان به نشریات هیواد و انیس در کابل و اتفاق اسلام در هرات اشاره کرد.

با حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان و فروپاشی طالبان، مهم‌ترین دوران رسانه‌ها در افغانستان در تاریخ معاصر کشور به وجود آمد که در سایه استقرار یک حکومت مرکزی و یک نظام سیاسی شبه دموکراتیک در افغانستان ده‌ها جریان با گرایش‌های مختلف در رسانه‌های دیداری شنیداری و چاپی در سراسر افغانستان ظهور پیدا کردند.

بعد از سقوط طالبان در افغانستان، دولت انتقالی توانست با راه اندازی چاپخانه دولتی آزادی که در دوران جنگ‌های داخلی تمام ماشین‌های چاپ آن نابود شده بود، روزنامه انیس، هیواد و آرمان ملی را به چاپ برساند. با استقرار حکومت انتقالی به رهبری حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان قانون جدید مطبوعات اعلام شد که بر اساس آن، مطبوعات می‌توانند بدون مجوز انتشار خود را آغاز کنند.

بر اساس قانون جدید مطبوعات افغانستان، دولت موظف است تا شرایط و فضای کاری مساعد را برای فعالیت مطبوعات در کشور فراهم کند. اولین قانون مطبوعات افغانستان در سال ۱۳۸۰ خورشیدی بعد از سقوط طالبان تصویب شد و بعد در سال ۱۳۸۱ در یک همایش بین‌المللی در کابل این قانون دوباره برای ایجاد راهکار و اصلاح در اختیار صاحب نظران مطبوعات قرار گرفت. ‏(۴)‏

بر اساس قانون جدید توهین به اسلام، سایر ادیان، هتک حرمت و افترا به شخصیت‌ها نیز ممنوع اعلام شد. در شرایط حاکم که مطبوعات نوشتاری افغانستان در چه وضعیتی قرار دارند؛ باید گفت که چندی قبل اتحادیه خبرنگاران افغان با انتشار گزارشی از وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش آمده است که آزادی بیان در سال ۲۰۰۷ میلادی در کشور روز به روز با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد که این امر نگران‌کننده است. بر اساس این گزارش، کاهش حمایت دولت از خبرنگاران و رسانه‌ها به چالش عمده برای مطبوعات افغانستان تبدیل شده است. این اتحادیه اعلام کرد که این نگرانی وجود دارد، رسانه‌های دولتی افغانستان به بنگاه تبلیغاتی برای مقامات دولتی تبدیل شده که این کار خطری برای آزادی بیان در این کشور به حساب می‌آید.

در همان سال‌ها خبرنگار ایرنا نظر محمد زبیر شفیقی مدیر مسئول روزنامه «ویسا» را درباره وضعیت رسانه‌های نوشتاری افغانستان جویا شد. شفیقی رشد مطبوعات در افغانستان را به علت نبود فرهنگ روزنامه خوانی کند توصیف کرد. وی مشکلات دیگر مطبوعات را مسائل اقتصادی عنوان کرد و گفت که به دلیل نبود آگهی‌های بازرگانی رسانه‌های نوشتاری افغانستان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. شفیقی همچنین از دولت وقت افغانستان خواسته بود تا از مطبوعات مستقل و آزاد در این کشور حمایت کند و راه را برای رشد آنها فراهم کند تا در شرایط کنونی این رسانه‌ها از رشد لازم برخور دار شوند. لیاقت علی امینی مدیر مسئول روزنامه افغانستان یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های کابل هم به خبرنگار ایرنا گفته بود: «مشکلاتی برای رسانه‌های نوشتاری در افغانستان وجود دارد. خود سانسوری مطبوعات و سانسور آنها از طرف حامیان مالی آن از جمله مشکلاتی است که مطبوعات این کشور با آن مواجهند. تاکنون سانسور و فشار از طرف مقامات دولت بر رسانه‌های این کشور وجود نداشته، ولی تعدادی از نهادها دولتی به دلیل انتقاد رسانه‌ها از آنان تهدیدهایی را نیز انجام داده‌اند.»

وی درباره مشکلات اقتصادی مطبوعات افغانستان نیز گفته بود: «با توجه به فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در کشور، آگهی‌های بازرگانی به قدر کافی وجود دارد که بتواند چرخه چاپ مطبوعات را به حرکت درآورد. مطبوعات غیرحزبی و بی‌طرف است که می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و مطبوعات وابسته به جناح‌های سیاسی و احزاب، تاکنون نتوانسته‌اند که جایگاه خود را در اجتماع باز کنند.»

هم اکنون در افغانستان ۱۲ روزنامه به نام‌های چراغ، هیواد، انیس، اصلاح، آرمان ملی، اتفاق اسلام، اوت لوک افغانستان، روزنامه افغانستان، کابل تایمز، افغانستان تایمز، راه نجات و ویسا به چاپ می‌رسد.

استادان روزنامه نگاری افغانستان براین اعتقادند که توقف و تعطیلی خودسرانه مطبوعات باید ممنوع باشد. آنان به نظام‌های آزادی گرا، مسؤلیت اجتماعی و توسعه‌ای گرایش بیشتری داشته‌اند. آنان در تبیین نظام مطلوب مطبوعات افغانستان بایدها و نبایدهای زیر را لحاظ کرده‌اند.

۱- مطبوعات باید استقلال حرفه‌ای و بی طرفی خود را با رعایت اصول اخلاقی حرفه روزنامه نگاری حفظ کنند.

۲- هیچ نهاد دولتی نباید قانونی وضع کند که آزادی بیان و آزادی مطبوعات رامحدود کند.

۳- مطبوعات کشور باید در حفظ هویت فرهنگی و زبان ملی مشارکت داشته باشد.

۴- برای جلوگیری از استبداد داخلی و استعمار خارجی در ابعاد سیاسی و فرهنگی باید مقابله و مبارزه کند.

۵- دمکراسی یک دست آورد مثبت بشری است که مطبوعات باید در توسعه آن ونیز درجهت تشویق مردم در امر انتخابات باید سهم قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

۶- برای جلوگیری از تعرض به حقوق مردم و اقلیت‌ها باید مطبوعات چاره‌ای اندیشید.

۷- همه اقلیت‌های نژادی، مذهبی، قومی و سیاسی باید از هر گونه تعرض مطبوعاتی درامان باشند.

۸- وظیفه مطبوعات صرفأ انعکاس رویدادها نیست، هدف از انتشار روزنامه باید اطلاع رسانی، آموزش، کمک به پیشرفت و توسعه اجتماعی باشد.

۹- روزنامه نگاران باید آزادی و مسئولیت را باهم بیاموزند.

استادان روز نامه نگار افغانستان با هر گونه کنترل و نظارت پیش از انتشار نیز مخالفند و آزادی و کثرت گرایی رادر مطبوعات لازم و ملزوم یکدیگر می‌دانند. استادان در زمینه تبادل اطلاعات توافق نسبی دارند و معتقدند که پیام‌های ارتباطی (اخبار و اطلاعات) باید آزادانه از خارج به داخل و از داخل به خارج انتقال یابند. همچنین پاسخ گویان در حمایت از جنبش‌های پیشرو جهانی توافق نسبی دارند و معتقدند که مطبوعات باید از جنبش‌های پیشرو جهانی حمایت کنند و نیز در زمینه وحدت مردم بر این باورند که مطبوعات از ابزارهای ایجاد اتحاد و یک پارچگی میان مردم هستند.

حالا در کجای تاریخ رسانه‌ها ایستاده‌اند؟

افغانستان تاریخ ۱۴۰ ساله رسانه‌ای دارد، اما از سال ۱۳۳۴ که برای نخستین بار، وزارت خارجه کشور با مدیریت سردار محمد نعیم خان در رأس این اداره شروع به فعالیت کرد تا اکنون، افغانستان هیچ‌گاه فعالیت راهبُردی رسانه‌ای چشمگیری برای به کرسی نشاندن اهداف سیاست خارجی خود نداشته است.

پس از سقوط طالبان، بزرگ‌ترین دست‌آورد حکومت افغانستان «آزادی رسانه‌ها و تعدد فعالیت رسانه‌ای» در این کشور بوده است. افغانستان در طول دهه‌های متمادی، مصرف‌کننده تولیدات فرهنگی – رسانه‌ای کشورهای مختلف بوده است. در جریان نزدیک به نیم‌قرن گذشته، کشورهایی مانند بریتانیا، ایالات‌متحده آمریکا، ایران، آلمان و چین رسانه‌های اختصاصی‌ای را با زبان‌های دری فارسی و پشتو در افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند. برای این کشورها مشخص است که فعالیت رسانه‌ای از ابزار مهم قدرت سیاسی، وجهه‌ی خارجی و در نهایت روابط بین‌الملل و فنون دیپلماتیک است. افغانستان به دلیل درگیر بودن کشور با جنگ‌های متعدد، همواره مصرف‌کننده داده‌های رسانه‌های جهان بوده است.

پانوشت‌ها

‎۱. قوانین اساسی افغانستان، وزارت عدلیه، چاپ اول ۱۳۸۶، ص ۲۴‏‎.‎

۲. آهنگ، محمد کاظم، سیر ژورنالیزم در افغانستان، کابل، میوند، چاپ دوم ۱۳۸۸، ص ۲۲۰‏‎.‎

۳‎. رهین، عبدالرسول، تاریخ مطبوعات افغانستان، کابل، شورای فرهنگی افغانستان، چاپ دوم ۱۳۸۷، ص ۲۲۸‏‎.‎

‎۴. طنین، ظاهر، افغانستان در قرن بیستم، تهران، عرفان، چاپ اول، ۱۳۸۴، ص ۱۲۲‏‎.‎

کد خبر 5658283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جعفری IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      بسیارعالی و قابل توضیح و فهم
      • --- IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        1 3
        تو با این یادداشت ها برای کشور افغانستان باید کشته شوی.
    • سرمدی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      رشد و توسعه رسانه‌ها در افغانستان، یکی از دستاوردهای مهم دولت این کشور در یک و نیم دهه گذشته به شمار می‌رود اما دولت وظیفه خود را به درستی برای حفظ جان خبرنگاران انجام نداده است
      • دوست محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        فعلا در کشور نظامیان طالبان خبرنگاران را خودسرانه بازداشت و آنان را مجبور می‌کند تا به انتشار اخباری بپردازند که توسط نهاد نظارتی طالبان تایید شده است.
      • فاطمه نجدی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        زنان روزنامه‌نگار بیشترین تأثیر را متحمل شده و ۷۶.۱۹ درصد از آنان شغل خود را از دست داده‌اند.
      • شمسایی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        افغانستان با وجود به رسمیت شناختن این حق برای شهروندان اش از جمله کشور هاییست که در آن، این حق به آسانی پذیرفته نمی شود. همچنان حق دسترسی به معلومات که در قانون رسانه های افغانستان تبیین یافته است
      • حامد پویا IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        وقتی که خبرنگار خود را ایمن احساس نکند یعنی از آفات، بلا ها و تهدیدات که قرار می­گیرد بالایش یا در داخل رسانه یا در خارج رسانه، هستند افراد و اشخاصی که بالای خبرنگاران فشار وارد می­کنند، اما وقتی که دولت از خبرنگار محافظت و حمایت می­کند آنرا مصوونیت گویند.
      • سرایی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        متاسفانه شمار اغلب رسانه های افغانستان، از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی خاصی با افکار متفاوتی فعالیت دارند. در این کشور، رسانه ای که در جریان تحولات سیاسی، دینی و فرهنگی این کشور، بی طرفی کامل خود را با توجه به ارزشهای جامعه افغانستانی حفظ کند، به ندرت یافت می شود.
      • میبدی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        احساس می کنم سخن یکی از استادان رشته روزنامه نگاری دانشگاه کابل، که می گفت:" در افغانستان، بدترین خبر، بهترین خبر است." در مورد رسانه های این کشور، تاحدی صدق می کند.
      • صادق IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        چالش‌های امنیتی، عدم مصونیت شغلی یکی از دغدغه‌های اصلی خبرنگاران به شمار می‌رود. خبرنگار بی‌کس‌ترین شهروند جامعۀ افغانستان است، زمانی‌که در رسانه‌یی کار می‌کند هیچ‌گونه مصونیت شغلی و رفاهی ندارند.
    • شناس IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      رسانه‌ها نقش بارزی در اطلاع‌رسانی به مردم دارند. بسیار اتفاق افتاده است که خبرنگاران توسط مخالفان مسلح، زورمندان، مافیا و سازمان‌های اطلاعاتی هدف قرار گرفته‌اند. دلیل آن‌هم این است که خبرنگاران از عملکرد جریان‌های یادشده، به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.
      • رهنورد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        امارت اسلامی طالبان اخیرا برای رسانه‌ها آئین‌نامه‌ای وضع کرده است که می‌توان آن را سیاست نشریاتی دولت طالبان خواند. در این آئین‌نامه گفته شده است که رسانه‌ها نباید مطالبی را نشر کنند که غیراسلامی باشد، به ارزش های ملی توهین کند و یا مسائلی را پخش کنند که توسط مقامات طالبان تایید نشده باشد.
      • رافعی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        هرگونه گزارش انتقادی توسط خبرنگاران در مورد نظام طالبان به شدت سرکوب می شود. گزارش‌ها در مورد بازداشت روزنامه نگاران، دستگیری تجهیزات آنها و حتی شکنجه یا ضرب و شتم افراد در حال افزایش است.
      • ضریب IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        ۵۰ درصد از رسانه‌های ولایت‌های بلخ، بامیان، پنجشیر، پروان، تخار، هرات و فاریاب تعطیل شده‌اند.کابل در مرکز این کشور با ۱۳۳ رسانه بیشترین آمار را داشت؛ اما پس از تغییر رژیم نزدیک به نیمی از این رسانه‌ها غیرفعال شده‌اند. در حال حاضر تنها ۶۹ رسانه در پایتخت فعال هستند.
      • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        از ۱۱ هزار و ۸۵۷ روزنامه‌نگار شامل مرد و زن که تا پیش از تسلط طالبان فعالیت داشتند، اکنون تنها چهار هزار و ۷۵۹ خبرنگار وجود دارد.به گفته‌ی این سازمان، در مجموع هفت هزار و ۹۸ روزنامه‌نگار دیگر کار نمی‌کنند که ۵۴.۵۲ درصد از این روزنامه‌نگاران مرد هستند. زنان روزنامه‌نگار بیشترین تأثیر را متحمل شده
      • فروتن IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        "رسانه ها در دوران طالبان، از یک نظام آزاد و لجام گسسته به یک نظام بسته و بی باور به آزادی بیان گام گذاشتند، که بدون شک با محدودیت های زیادی مواجه شدند".
      • زوار حلیم IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        طالبان گیر میدهند که چی میکنی از یک طرف ترس است که خشن برخورد می شود و از سوی هم کمره قیمت است می ترسی یا با خود ببرد از کجا سراغ بگیری و اگر شکستاندن کجا شکایت کنی، تنها بعضی عکس ها و‌مصاحبه ها را باید با موبایل بگیری و شانس بیاری که موبایل ات‌را چک نکنند.
      • ولایت تخار IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        در این ولایت به مسئولان رسانه‌ها تاکید شده که هرچه زودتر جواز‌های شان را تمدید و مالیه را سر وقت تحویل نمایند در حالی که به گفته خبرنگاران در این ولایت، رسانه‌ها برای تحویل صرفیه برق شان پول ندارند.
      • صحرا IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        3 0
        کارشناسان معتقدند با تحولات میدانی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان، این روند کاهشی در تعداد رسانه‌ها و خبرنگاران به ویژه تعطیلی برخی از آن‌ها که از خارج افغانستان تمویل می‌شدند طبیعی است، البته طالبان باید ثابت کنند تعامل با رسانه‌های باقیمانده چگونه با حسن نیت است؟
      • سودا رحیمی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        خبرنگاران و کارمندان رسانه یی در افغانستان روز به روز مصوونیت شغلی و جانی شان را در خطر می بینند. در تازه ترین موارد حمله ی تروریستی به موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع که منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن از کارمندان تلویزیون طلوع شد و واکنش های تند جهانی و ملی را در بر داشت، خبرنگاران بیشتر به فکر
    • سرداری IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      ابتذال در رسانه‌های افغانستان نیز یک مشکل عمده به شمار می‌رود. رسانه‌های افغانستان به خاطر حامیان خارجی خود و یا برای رسیدن به منافع مالی، اقدام به پخش برنامه‌های مبتذل می‌کنند که خلاف شرع و سنت‌های جامعه افغانستان است. برنامه‌های مبتذل رسانه‌ها، نقش بارزی در ورود فرهنگ بیگانه به افغانستان دارد.
      • سردار IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        بر پایه نظرسنجی گزارشگران بدون مرز (RSF)، پس از روی‌کارآمدن طالبان افغانستان ۳۹.۵۹ درصد از رسانه‌ها و ۵۹.۸۶درصد از خبرنگاران خود را از دست داده است.افغانستان پیش از ۱۵ اگوست ۲۰۲۱ دارای ۵۴۷ رسانه بود؛ اما از این میان ۲۱۹ رسانه در جریان یک سال پسین تعطیل شده‌اند.
      • نیسان IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        اکثر رسانه های چاپی و رادیوهای محلی وابسته به فند و کمک مالی بسته شده است. شمار زیادی از خبرنگاران باتجربه کشور را ترک گفته اند و این بی‌تاثبر بر کیفیت فعالیت رسانه ها نبوده است. رسانه‌های باقی مانده هم بدون شک با چالش های مالی دست و پنجه نرم می‌کند و تاثیر بر امتیاز های مالی خبرنگاران دارد .
      • قانعی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        چندتن از دوستان من که خبرنگار است است اصلن وضعیت شان خوب نیست، چون در کنفرانس ها اجازه حضور ندارند، سوژه های اجتماعی هم که کار می کنند با صد ترس ولرز است، چون طالبان اصلن پشت جواز فعالیت و این چیزها نمی گردد و این که میگن خبرنگار‌هم باشی و زن هم باشی گناه مضاعف است و حق اعتراض هم ندارند.
      • جمشید پیمانی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        چندی پیش ۱۵ تن از خبرنگاران که با یکی از رسانه‌ها در کابل کار می کردند به دلیل وضعیت بد مالی رسانه و عدم پرداخت حقوق شان و همچنان اعمال محدودیت از سوی طالبان بر رسانه ها، وظایف شان را ترک نمودند و اکنون در کشور‌های ترکیه، پاکستان و ایران به سر می برند و در وضعیت ناگوار اقتصادی قرار دارند.
      • صوفی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        ایجاد تحول و تغییرات در متود، آموزش و امکانات در محیط های اکادمیک می تواند روی روند روزنامه نگاری بلند و پیشرفته در افغانستان، تاثیرات مثبتی وارد کند.
      • صادقی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        در پایان هر سال، نهادهایی‌که برای دفاع از حقوق خبرنگاران در افغانستان کار می‌کنند، گزارش خود را از وضعیت اطلاع‌رسانی در کشور به نشر می‌رسانند، تنها موردی که از این گزارش‌ها نتیجه گرفته می‌شود این که، همه ساله قتل و تهدید خبرنگاران بیشتر و کار خبرنگاری در افغانستان خطرناک‌تر می‌شود.
    • فارابی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      طبق ماده 50 قانون اساسی افغانستان و ماده 5 قانون رسانه‌های این کشور، دسترسی به اطلاعات و اخبار، حق شهروندان افغانستان است اما در بسیاری از موارد، این ماده‌ها توسط دولت، مخالفان مسلح و زورمندان نقض می‌شود.
    • زبیری IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      یکی از دلایل رشد سریع رسانه‌ها در افغانستان، حمایت و ایجاد رسانه‌ها توسط جریان‌ها و کشورهای خارجی است. به همین خاطر است که بسیاری از رسانه‌ها در افغانستان، نمی‌توانند مستقل و بی‌طرف فعالیت کنند.
      • ذوالفقار IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        بعد از تسلط طالبان بر کابل تاجران و سرمایه گذاران دیگر به اعلانات تجاری نمی‌پردازند که موجب مشکلات گسترده مالی برای رسانه ها شده است و موجب بسته شدن اکثر رسانه ها شده و خبرنگاران با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند و با گذشت هر روز در کنار جاده‌ها کارهای شاق انجام می‌دهند و دست‌فروشی می‌کنند.
      • علی بابا IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
        3 0
        رسانه‌های چاپی به این دلیل که اعلانات بازرگانی کمتری به‌دست می‌آورند، نمی‌توانند به راحتی خود کفا شوند و دولت برای بقای رسانه‌های کشور در کُل و رسانه‌های چاپی به طور خاص باید راه‌کارهای مناسب را روی دست گیرد.
    • بیساری IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      نبود امنیت، یکی از مشکلات عمده فرا روی خبرنگاران در افغانستان است. بسیار اتفاق افتاده است که خبرنگاران برای پوشش خبری به محل حادثه رفته‌اند اما این کار به قیمت جان‌شان تمام شده است.
      • ضامنی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        بر اساس نسخه ای که به دست دیدبان حقوق بشر رسیده، تمام رسانه ها از چاپ یا پخش گزارش هایی که مغایره با اسلام و توهین به شخصیت های ملی یا تحریف محتوای خبری باشند، ممنوع است.
      • گورانی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        همین قدر میدانم که وضعیت خبرنگاری اکنون چیزی در حد فاجعه است حتا اگر دنبال یک سوژه اجتماعی بگردی که کانال اطلاعاتی زیادی لازم نباشه از حکومت طالبان با کمره عکاسی در‌شهر قدم زدن ناممکن است.
    • عبدالرزاق IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      بر اساس گزارش اداره حمایت از خبرنگاران یا «نی»، خشونت علیه خبرنگاران در سال 1396 نسبت به سال 1395، پنجاه‌ویک درصد افزایش یافته است. در سال 1396، صدوشصت و شش مورد از خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان، توسط اداره حمایت از خبرنگاران ثبت شده است. این خشونت‌ها، 19 مورد قتل، 41 واقعه جرح، 23 مورد ضرب و ش
    • ادامه IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      این خشونت‌ها، 19 مورد قتل، 41 واقعه جرح، 23 مورد ضرب و شتم، 16 مورد دستگیری و 67 مورد تهدید را شامل می‌شود.
    • زیاران IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      به رغم آن که رسانه‌ها در افغانستان از نگاه کمی، رشد چشمگیری داشته اما از نظر کیفی و بی‌طرفی، هنوز مشکلاتی در برابر رسانه‌ها وجود دارد. با اندکی دقت مشخص خواهد شد که بسیاری از رسانه‌ها در افغانستان، به درستی رسالت خود را انجام نداده‌اند.
    • فوزی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      در زمان طالبان، رسانه‌ها به صورت کامل تحت نظارت دولت قرار داشت و برنامه‌های تلویزیون دولتی نیز متوقف شده بود. پس‌ از آن که رژیم طالبان بر اثر حملات ناتو و آمریکا در سال 2001 سقوط کرد و دولت جدید روی کار آمد، صدها رسانه نیز در این کشور، آغاز به کار کرد.
      • زاغری IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
        4 0
        بعد از سقوط کابل، طالبان به این باور بودند که کنترل بر رسانه‌های داخلی یکی از راه هایی است که می‌تواند جایگاه طالبان را در دیدگاه جهانیان خوب یا بد جلوه دهد. به همین خاطر طالبان با به قدرت رسیدن در افغانستان محدود کردن رسانه‌ها را از اولیت های سیاست خود قرار دادند.
    • نعمتی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      طبق گزارش اخیر خبرنگاران بدون مرز، افغانستان از جمع 180 کشور جهان در آزادی رسانه‌ها، جایگاه 118 را کسب کرده است. از طرف دیگر، در همین گزارش تصریح شده است که افغانستان یکی از کشورهای خطرناک برای خبرنگاران نیز هست. طبق گفته منبع، 15 خبرنگار در سال 2017 در افغانستان کشته شده‌اند.
    • سرداری IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      پیشینه کار رسانه‌ای در افغانستان به 145 سال پیش یعنی زمان امیر شیرعلی‌خان بر می‌گردد. پس از توقف فعالیت اغلب رسانه‌ها در دوران طالبان، در تحولات پسا 2001، مرحله جدیدی از آزادی رسانه‌ها در افغانستان رقم خورد.
    • کاملی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
      4 0
      طبق گزارش وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، تاکنون 203 کانال تلویزیونی، 366 ایستگاه رادیویی، 72 روزنامه، 354 هفته‌نامه، 344 مجله و 73 آژانس خبرگزاری، در وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور، ثبت شده‌اند.
    • جمیل محمد IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      مشکلات اقتصادی رسانه ها، خروج خبرنگاران مجرب از کشور و بازداشت خودسرانه خبرنگاران توسط طالبان برای جامعه جهانی قابل نگرانی است.
    • جلال IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      عاون سخنگوی طالبان گفته است که این دستورها تنها جنبه سفارشی دارند و الزامیت عملی شدن ندارد، اما اکثرا از مسئولین رسانه ها هراس دارند که در پشت این مسئله بیشتر یک ذهنیت سانسورگرایانه را می بینند تا یک دستور العمل اخلاقی.
    • زالی هراتی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      طبق دستور العمل جدید طالبان ممنوعیت نشر برنامه های ظنز و کمدی که از آنها به «تحقیر افراد» تعبیر شده و نمایش فیلم های داخلی و خارجی که گفته شده مخالف شریعت اسلامی و روحیه فرهنگی افغانستان است، و همچنین محدودیت کار برای خانم ها در رسانه و حجاب اسلامی بخشی از این دستورها هستند.
    • حکمتیار IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      خبرنگاران و روزنامه نگاران موظفند مواردی را که به انتشار می‌رسانند به تایید مقامات طالبان برسانند تا از نگرانی مردم و افکار منفی خودداری شود. به همین منظور، طالبان یک نهادی نظارتی را برای پخش و چاپ رسانه ها موظف کرده اند تا قبل از نشر هرگونه خبر در رسانه ها سانسور و ارزیابی شود. این رفتار طالبان با
    • عبدالرزاق IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      با وجود این‌که طالبان به کشورهای جهان وعده داده بودند که رسانه های پایبند به ارزش های اسلامی فعالیت کنند، اما مقررات جدید، آزادی رسانه ها را در کشور به صورت کامل محدود کرده است و خبرنگاران و فعالین رسانه‌ای از ترس این‌که بازداشت نشوند، به خودسانسوری روی آورده‌اند.
    • نوازشریف IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      . فدراسیون روزنامه‌نگاران با اعلام این موضوع می‌گوید: «قدرت‌گیری طالبان در افغانستان بر فعالیت بیش از ۷ هزار کارمند رسانه تأثیر نهاده است. بسیاری از این افراد از ادامه کار خودداری کرده اند، مخفی شده‌اند و بر جان خود و خانواده‌های‌شان بیم دارند.»
    • برات محمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      پس از رسیدن گروه طالبان به کابل در ۱۵ اگوست سال گذشته میلادی، مسئولان گروه طالبان محدودیت‌های شدیدی را بر حقوق زنان و دختران اعمال و رسانه‌ها و منتقدان و مخالفان خود را به طور خودسرانه سرکوب، دستگیر، شکنجه و حتی اعدام کردند.
    • درویشیان IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      محدودیت های مرتبط با ارزش‌های طالبان نیز فعالیت رسانه ها در کشور را با چالش مواجه کرده است. رسانه ها نمی‌تواند همه چیز را پوشش دهد و باید خط سرخ طالبان را در نظر داشته باشد. این خط، سخنان ملا هبت الله آخند است، که انتقاد از امارت جواز ندارد.
    • زمانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      هیچ رسانه ی در حکومت طالبان فعالیت های آزاد ندارند ،مگر ‌آنعده از رسانه های که از بیرون از کشور‌ ویرایش میگردد. اما شمار‌زیادی از آن‌رسانه ها نیز بر‌ پایه اینکه خانواده های شان در افغانستان هستند و از جبر طالب در امان بمانند به شکلی پشتیبان تروریستان طالبان هستند.
    • سینانی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      من در‌حکومت پیشین ۳۷ کارمند داشتم و امروز حتی یک نفر هم‌ با من کار‌نمی کند، چوندهمه‌ آواره ‌شدند ‌و شماری‌هم ‌از سوی جنگجویان طالبان‌ تهدید و ‌توهین‌ شدند و من هم ناگذیر رسانه خود را بسته کردم.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      یکی از دوستان من که در یک روزنامه کار می کرد البته دختر خانم است، حین مصاحبه با‌ یک مرد عادی طالبان چیزی نمانده بود، که کمره اش را بشکنن چون، افزون بر زن بودن گیر داده بودند که تو باید حجاب داشته باشی و حق نداری از هر کسی مصاحبه بگیری و این بانوی خبرنگار پس از این برخورد طالبان دیگر خبرنگاری را رها
    • جاوید عیسی خیل IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      رسانه‌ها در این ولایت، منابع اقتصادی خود را از دست داده که حتی توانایی تحویل صرفیه برق خود را ندارند چی برسد به اینکه برای کارمندان و خبرنگاران شان حقوق بپردازند.
    • عیسی خیل IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      با آنکه گروه طالبان ده‌ها بار در رسانه‌ها اعلام کرده که هیچ محدودیتی برای رسانه‌ها و خبرنگاران وضع نکرده، اما اکنون در این ولایت هیچ خبرنگاری بدون دریافت اجازه نامه و هماهنگی ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان اجازه‌ تهیه و پخش گزارش را ندارند.
    • ولایت خوست IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      طالبان به مسئولان رسانه‌ها گفته اند که پخش موسیقی از طریق رسانه‌ها در این ولایت ممنوع است در ضمن به آنان هشدار داده شده که موضوع ممنوعیت پخش موسیقی را که از سوی این گروه وضع شده به هیچ عنوان، رسانه‌ای نسازند.
    • ولایت تخار IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      شنیده‌ها از ولایت تخار نیز حاکیست، مسئولان طالبان گفته اند که هیچ خبرنگاری بدون هماهنگی ریاست اطلاعات و فرهنگ، حق تهیه گزارش را ندارد، در صورت تخلف از این امر مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.
    • هرات باستان IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در نشستی با مسئولان رسانه‌های محلی و خبرنگاران هشدار دادند که پخش خبر‌های منفی در مورد طالبان، نشر هرنوع موسیقی خلاف دستورات اسلامی، خبر‌های بدون تحقیق و جزییات کامل و هر نوع برنامه‌ ای که باعث تحقیر اعضای گروه طالبان شود ممنوع است.
    • نی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      بسته شدن رسانه‌ها و بیکار شدن خبرنگاران نگران کننده است که می‌تواند صدمه‌ بزرگی بر پیکر آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و فعالیت رسانه‌ای در کشور محسوب گردد.
    • بلخ IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      خیرا شاهد آتش‌سوزی و نابود شدن رسانه‌ها از جمله رادیو رابعه‌ بلخی در ولایت بلخ بودیم. اما در ولایت بلخ، ذبیح الله نورانی رییس اطلاعات، فرهنگ و مسئول اطلاع رسانی گروه طالبان در این ولایت در پاسخ به چگونگی حریق شدن این رسانه و اینکه تاکنون چی اقداماتی را برای دوباره فعال ساختن آن انجام داده، چیزی نمی
    • هنگام IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      اکثر رسانه‌ها به دلیل وضع محدودیت از سوی طالبان و مشکلات اقتصادی غیر فعال شده اند، اما او ابراز امیدواری می‌کند که در چندین نشستی که با مقامات طالبان داشتند، رویکرد این گروه نسبت به رسانه‌ها و خبرنگاران تغییر کرده و طالبان وعده سپرده اند که در مورد شماری از عملکردها کار جریان دارد که به زودی همگانی
    • لطفی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      زمانی که قانون روشن و آشکار وجود نداشته باشد برخورد‌های سلیقه‌ای با رسانه‌ها در بخش دسترسی به اطلاعات، مداخله بخش‌های نظام بر اساس ذهنیت خودشان با رسانه ها، باعث ایجاد مشکلات متعددی در این بخش می شود که اکنون این موارد اتفاق افتاده اند.
    • خبرنگار زن IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      خبرنگاران زن افغانستانی بیشترین آسیب را دیده‌اند، از هر پنج نفر چهار تن بیکار شده‌اند، بیش از ۶۰درصد خبرنگاران و همکاران رسانه‌ها از کار سبک رها شده‌اند، زنان خبرنگار بیشتر از مردان آسیب دیده که ۸۴ درصد آن‌ها کار خود را از دست داده‌اند.
    • بامیان شهروند IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      از ده هزار و ۷۹۰ کارمند رسانه‌ای در افغانستان، ۸ هزار و ۲۹۰ مرد و ۲ هزار و ۴۹۰ زن تا پیش از تشدید جنگ به ویژه پس از ۲۴ اسد(مرداد) از کار مانده اند؛ اکنون تنها ۴ هزار و ۳۶۰ تن هنگام تهیه این گزارش تحقیقی در رسانه‌ها کار می‌کنند، ۳ هزار و ۹۵۰ مرد و ۴۱۰ زن که می‌توان گفت از هر پنج کارمند زن ۴ تن (۸۴ در
    • زینب قاضی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      3 0
      در ۳۳ ولایت صورت گرفته، ۳۱۸ رسانه بعد از به قدرت رسیدن طالبان بسته شده که از ۶۲۳ رسانه فقط ۳۰۵ مورد آن هنوز فعالیت دارند.طبق این گزارش ۲۰ روزنامه از ۱۱۴ روزنامه فعال، ۵۱ شبکه تلویزیونی، ۱۳۲ ایستگاه رادیویی و ۴۹ ایستگاه آنلاین رسانه بعد از به قدرت رسیدن طالبان از فعالیت باز مانده اند.
    • مولود IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      از میان بیش از ۵هزار خبرنگار تنها ۲ هزار و ۳۳۴ تن به فعالیت رسانه‌ای خود ادامه می‌دهند و بقیه شغل‌خود را از دست داده‌اند که از جمله ۷۲ درصد زنان خبرنگار را نیز شامل می شوند.
    • سمنگانی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      3 0
      شماری از حلقاتی که با دین مردم افغانستان دشمنی داشتند از طریق رسانه‌های مورد نظر شان باعث چند پارچگی میان مردم افغانستان شدند به همین منظور در صدد ایجاد کمیسیونی زیرنام کمیسیون تخطی رسانه‌ها هستیم تا مواردی که در بخش رسانه‌ها و خبرنگاران صورت می‌گیرد از آن جلوگیری نماییم.
    • سمنگانی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      حکومت طالبان در تلاش است که در آینده نزدیک یک بازار خوب رسانه‌ای وجود داشته باشد تا هر رسانه به خودکفایی اقتصادی برسد، اما شماری از رسانه‌ها به کمک مالی طالبان دوباره فعال شدند.
    • سمنگانی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      نه تنها در افغانستان؛ بلکه هیچ کشوری به رسانه‌های داخلی اجازه نمی دهد که به کمک خارجی‌ها وابسته باشد، چون امنیت ملی را با خطر مواجه می‌سازد از همین رو،هر زمانی که رسانه‌ها خودکفایی اقتصادی داشته باشند می‌توانند به مراتب بهتر و بیشتر بی طرفی خود را حفظ کنند.
    • دادا IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      5 0
      ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در نشست مطبوعاتی که از سوی کمیته مصونیت خبرنگاران (چهارشنبه، ۱۳ دلو ۱۴۰۰ خورشیدی) در کابل برگزار شد گفته ما قانون رسانه‌های همگانی حکومت پیشین را مطالعه کرده ایم و از نظر طالبان این قانون هیچ گونه نقصی ندارد.
    • بامیان تمدن IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
      4 0
      مجاهد گفته است که رسانه‌ها باید در نشرات خود منافع ملی، ارزش‌های اسلامی و وحدت ملی را در نظر بگیرند. طالبان در صدد احیای مجدد کمیسیون تخطی رسانه است تا جلوی سوء تفاهم‌ها گرفته شود و در صورت به میان آمدن هر گونه مشکل، از طریق این کمیسیون برای حل آن اقدام شود.
    • صفدری IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      در مورد مصوونیت خبرنگاران در افغانستان کتابی از سوی نی(نهاد آزاد رسانه ها) نوشته شده است که در آن خشونت خبرنگاران به صورت گزارش های پی هم به نشر رسیده است، اما تا کنون در مورد دلایل و راه حل های آن تحقیقی صورت نگرفته است.
    • نیک نفس IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      ربودن خبرنگاران، لت و کوب، اذیت و آزار، ممانعت در جمع آوری اطلاعات زنگ خطریست که برای همه دست اند کاران رسانه یی به صدا در آمده است، اگر به این نگرانی ها پایان داده نشود بسیار ممکن است که عرصه اطلاع رسانی دچار چالش بزرگ گردد.
    • مرعشی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      قتل خبرنگاران افغانستانی توسط طالبان از سوی افراد و گروه های مختلف به این مشکل می افزاید که خبرنگاران مصئونیت جانی ندارند. این که چرا خبرنگاران در امن نیستند بحثی است که بعدن به آن پرداخته خواهد شد.
    • ثنا IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      گذشته از این که خبرنگاران افغان مصئونیت جانی ندارند و با گذشت زمان خبرنگاران بیشتری قربانی واقعیت های این جامعه می شوند، از ایمنی و مصئونیت وظیفوی یا شغلی نیز برخوردار نیستند و این امر به تلخی این واقعیت می افزاید.
    • رضوان IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      پس از سرنگونی رژیم طالبان و ایجاد حکومت موقت، شماری از رسانه های چاپی، تصویری و شنیداری در افغانستان فعال شد. در آغاز، نوع و کیفیت برنامه ها و گزارش ها، نسبت به برنامه های فعلی رسانه های امروز متفاوت بود؛ اما برای مردم که جنگ و ویرانی را تحمل کرده بودند، تحسین برانگیز به نظر می رسید.
    • حسین قندی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      برای حرفه ای شدنِ شغل خبرنگاری در افغانستان، به کانونهای موثر تربیه، تولید و آموزش خبرنگاران مسلکی و حرفه ای نیاز داریم که دانشگاه ها و مراکز تشویق و تدریس ژورنالیزم، از موثرترین عامل در این عرصه به حساب می آید.
    • سرمدی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      انتخابات ریاست جمهوری و پروسۀ انتقال مسوولیت‌های امنیتی در سال ۲۰۱۴ خبرنگاران را آسیب پذیر ساخت.
    • یاری IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      در تازه‌ترین مورد خشونت در برابر خبرنگاران،دیروز احمد ضیا خبرنگار در یکی از تلویزیون‌های خصوصی از سوی افراد ناشناس در مربوطات حوزۀ هفتم پولیس شهر کابل مورد لت و کوب قرار گرفت.
    • کوهسار IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      با این‌حال، خبرنگاران افغانستان از رهبران دولت وحدت ملی می‌خواهند که به منظور کاهش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران، بر بنیاد تعهد نامه‌یی که پیش از رسیدن به قدرت امضا کرده‌اند، به وعده‌های خود عمل کرده، برای کاهش خشونت در برابر خبرنگاران تلاش کنند.
    • عبدالمجید خلوتگر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      خواست جامعۀ خبرنگاری از دولت وحدت ملی این است که باید پرونده‌های مسکوت خشونت در برابر خبرنگاران به خصوص پرونده‌های قتل خبرنگاران، هرچه زودتر بررسی‌شان آغاز گردد.
    • بهرامی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      حکومت باید حامی خبرنگاران بوده و کسی را به عنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ به شورای ملی پیشنهاد کند که هم از کار رسانه‌ها آگاهی داشته و هم خود باورمند به آزادی بیان باشد.
    • جامعه فاطمه زهرا(س) IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
      4 0
      از آقای معروفی برای این یادداشت تشکر می نماییم. از ایشان درخواست داریم برای زنان محروم و بی دفاع و زحمت کش افغانستان نیز بنویسد.
    • بسم الله IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
      0 0
      درود بر ملت افقانستان