۲۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۹:۰۵

عوض زاده خبر داد:

خسارت 57 میلیارد تومانی حوادث طبیعی در خراسان شمالی/ سیل عامل بیشتر خسارات است

خسارت 57 میلیارد تومانی حوادث طبیعی در خراسان شمالی/ سیل عامل بیشتر خسارات است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: حوادث طبیعی در نیمه نخست سال جاری بیش از 57 میلیارد تومان به بخش های مختلف این استان خسارت زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا عوض زاده عصر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کاهش بلایای طبیعی، با بیان این که خراسان شمالی در زمره 10 استان نخست کشور در زمینه حوادث طبیعی قرار دارد، اظهار داشت: بیشترین حوادث طبیعی در این استان به ترتیب شامل سیل، زلزله، خشکسالی، رانش زمین و سرمازدگی است.

به گفته وی حوادث طبیعی در نیمه نخست امسال بیش از 57 میلیارد تومان به بخش های مختلف استان خسارت وارد کرده است.

عوض زاده اضافه کرد: البته میزان خسارات حوادث طبیعی در شش ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد کاهش داشته است.

وی همچنین در مورد میزان اعتبارات پیشگیری از حوادث  و بلایای طبیعی در خراسان شمالی عنوان کرد: در سال جاری 17 میلیارد تومان برای اجرای طرح های پیشگیرانه ناشی از بلایای طبیعی در این استان مصوب شد که تمامی این اعتبار به طور 100 درصد جذب شده است.

به گفته این مسئول از محل این اعتبارات 145 طرح عمرانی در شهرستان های مختلف خراسان شمالی در زمینه پیشگیری از خسارات بلایای طبیعی اجرا می شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر این اعتبار، سه میلیارد و 300 میلیون تومان نیز به منظور آبرسانی به روستاهایی که تاسیسات آبرسانی آنها در حوادث طبیعی از جمله سیل دچار خسارت شده بود، اختصاص یافته است.

عوض زاده در ادامه به خسارات ناشی از زمین لرزه در خراسان شمالی پرداخت و با بیان این که زلزله بعد از سیل به عنوان دومین عامل خسارات طبیعی در استان به شمار می رود، اظهار داشت: مهمترین اقدام برای کاهش خسارات زلزله، بهسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی است.

وی مقاوم سازی منازل روستایی را در این راستا بسیار مهم دانست و گفت: هم اکنون در حالی که حدود 103 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی خراسان شمالی وجود دارد، بیش از 50 درصد این واحدها نیازمند بازسازی، بهسازی و مقاوم سازی هستند.

به گفته عوض زاده دولت به منظور بهسازی و مقاوم سازی منازل روستایی تسهیلات مناسبی در نظر گرفته و روستاییان خراسان شمالی باید از این فرصت استفاده کنند.

وی همچنین به اجرای طرح مطالعاتی ريزپهنه بندي زلزله در برخی از نقاط استان اشاره کرد و افزود: این طرح مهمترین اقدام برای شناسایی مناطق زلزله خیز استان محسوب می شود اما باید اجرای آن به تمام مناطق بسط داده شده و روند آن نیز سرعت گیرد.

این مسئول با اشاره به این که هفت گسل فعال زمین لرزه در خراسان شمالی وجود دارد، بر اجرای طرح های پیشگیرانه در این مناطق و خصوصا بهسازی و مقاوم سازی منازل مسکونی تاکید کرد.

به گفته وی مهمترین گسل فعال زمین لرزه در استان گسل باغان شهرستان شیروان است که با طول 160 کیلومتر، مردم مناطق وسیعی از شیروان را تهدید می کند.

 

کد خبر 2154338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha