گزارشی از تحولات آسیا/

نشست بی پایان دولت فیلیپین و جبهه آزادی بخش ملی مورو/ زلزله 5.7 ریشتری در وزیرستان پاکستان

نشست بی پایان دولت فیلیپین و جبهه آزادی بخش ملی مورو/ زلزله 5.7 ریشتری در وزیرستان پاکستان

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: افزایش تلفات طوفان تاری به 12 کشته، نشست بی پایان دولت فیلیپین و کمیته صلح جبهه آزادی بخش ملی مورو، حمله طالبان به ولایت هرات افغانستان، زمین لرزه 5.7 ریشتری در وزیرستان و حمایت ارتش پاکستان از مذاکره با طالبان از جمله آخرین رویدادهای اخیر قاره آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

مقامات فیلیپینی اعلام کردند که تلفات طوفان تاری در شمال این کشور به 12 کشته رسید و در این بین سه نفر مفقود شدند.

مناطق شمالی فیلیپین شاهد طوفان و بارندگی شدید بوده و همین مسئله باعث شده تا وزیر خارجه آمریکا سفر خود به فیلیپین را در روزهای جمعه و شنبه لغو کند.

همچنین چهل و یکمین دور مذاکرات دولت فیلیپین و کمیته صلح جبهه آزادی بخش ملی مورو در مالزی بدون دستیابی به توافقی پایان یافت.

دولت فیلیپین و نیروهای جبهه آزادی بخش ملی مورو که یک گروه جدایی طلب در جنوب این کشور بوده و خواستار خودمختاری منطقه میندانائو هستند، مذاکرات صلح را در مالزی از سرگرفته و خشونت ها در شهر زمبوآنگا که توسط برخی از گروههای افراطی صورت می گیرد، محکوم کردند.

در جریان درگیریهای اخیر میان نیروهای امنیتی فیلیپین و شورشیان جنوب این کشور، پنج روستا در شهر زمبوآنگا تاکنون اشغال شده، چندین خانه آتش گرفته و شماری ربوده شدند.

افغانستان

مقامت افغانی گزارش دادند که در جریان حمله طالبان به نیروهای گشتی در ولایت هرات در غرب افغانستان سه پلیس کشته و یک فرد دیگر زخمی شدند.

پاکستان

رسانه های پاکستانی از وقوع زمین لرزه  5.7 ریشتری در وزیرستان شمالی خبر داده، اما به تلفات این زمین لرزه اشاره نکردند.

خبر دیگر اینکه وزیر کشور پاکستان اعلام کرد نام پرویز مشرف در فهرست افراد ممنوع الخروج که نمی توانند خاک کشور را ترک کنند، بوده و تنها در صورت موافقت عالی ترین نهاد قضایی پاکستان اجازه خروح از کشور را به دست می آورد.

همچنین ژنرال اشفق پرویز کیانی فرمانده ارتش پاکستان در یک سخنرانی تلویزیونی در شهر ابوت آباد در شمال غرب این کشور ضمن حمایت از مذاکره با طالبان در عین حال اعلام کرد که گزینه حملات احتمالی علیه شبه‌ نظامیان همچنان روی میز بوده، اما آخرین گزینه است.

فرمانده ارتش پاکستان با اشاره به اینکه تهدید طالبان علیه پاکستانی‌ ها به سال 2008 باز می‌گردد، هشدار داد ارتش توانایی مقابله با شبه نظامیان را با توسل به زور و حملات احتمالی دارد.

کد خبر 2154584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha